مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه سرشماری تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا «گاندو» با هدف برآورد جمعیت، پایش زیستگاه این گونه در استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، نیره پورملائی اظهار داشت: برنامه سرشماری تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا «گاندو» با هدف برآورد جمعیت، پایش زیستگاه و بهبود مدیریت زیستی مناطق زیست این گونه در سه حوزه پراکنش آن شامل مسیر رودخانه های سرباز، باهوکلات و کاجو توسط کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و کارشناسان شهرستان های چابهار، سرباز و نیکشهر در ایام نوروز انجام شد.

پورملایی افزود: طی این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم و  به صورت شبانه روزی انجام شد، تعداد ۳۵۶ سر تمساح مشاهده شد.

وی بیان کرد: بیشترین جمعیت تمساح مردابی در مناطق سد پیشین و شیرگواز و کمترین آن در برکه ها و آب بندهای مسیر رودخانه کاجو مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: تمساح پوزه کوتاه یا تمساح مردابی از گونه های ارزشمند ملی و در معرض تهدید بوده و طبق آخرین طبقه بندی جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال ۲۰۱۵ در گروه آسیب پذیر(VU) قرار گرفته است و ضرورت دارد تا با برنامه ریزی و پایش از زیستگاه این گونه با توجه به شرایط منطقه و کاهش نزولات جوی، شرایط زیستی آن بهبود یابد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار