پیش بینی می شود؛

برداشت بیش از 1 میلیون تن گندم در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برداشت و تولید 1 میلیون و 700 هزار تن گندم در سال زراعی جاری در استان پیش بینی نمود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: برداشت گندم در شهرستان هندیجان و برداشت کلزا در شهرستان شوشتر از امروز آغاز شده است.

وی افزود: در صورت عادی بودن شرایط پیش بینی می شود، 1 میلیون و 700 هزار تن گندم تولید شده و 1 میلیون و 300 هزار تن از این محصول از کشاورزان خریداری شود.

چنگلوایی تصریح کرد: پائیز امسال محصولات کشاورزی در 900 هزار هکتار شامل گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات به زیر کشت رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اذعان داشت: پیش بینی می شود 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و بین 750 تا 800 هزار تن چغندر قند در سال زراعی جاری برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: کشت چغندرقند 10 سال در خوزستان به دلیل تعطیلی کارخانه های قند، متوقف شده بود که از سال زراعی 93-92 دوباره آغاز شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: به دلیل ادامه تعطیلی کارخانه های قند خوزستان، این محصول به هفت کارخانه در استان های کرمانشاه، قزوین، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ارسال می شود که برای این منظور 2 هزار دستگاه کامیون برای حمل محصول نیاز است و متاسفانه خوزستان از ارزش افزوده و اشتغالزایی آن سهمی نمی برد.

کیخسرو چنگلوائی همچنین با اشاره به برداشت همزمان گندم، جو، کلزا، چغندرقند و سبزی و صیفی در خوزستان اذعان کرد: کار برداشت در 45 روز انجام می شود که در این مدت 3 هزار کمباین مهاجر و 6 هزار کامیون مهاجر وارد خوزستان می شوند.

وی با اشاره به افزایش 2.5 میلیون تن تولیدات خوزستان، افزود: پیش بینی می شود تا پایان فصل زراعی جاری، 15.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان تولید شود که شامل 138 محصول کشاورزی و باغی و تولیدات دامی است.

محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز پیش از این گفته بود: کشت گندم دیم در خوزستان (به جز در شهرستان های ایذه و باغملک) به دلیل کاهش شدید بارندگی و 38 هزار هکتار از کشت گندم آبی در حوضه رودخانه جراحی به دلیل کمبود آب در این حوضه در سال زراعی جاری از بین رفته است.

در خوزستان 400 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و 150 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم می رود.

در فصل زراعی گذشته همچنین تولید کلزا از 8 هزار و 200 تن به 13 هزار تن رسید که 53 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار