نویسنده و کارگردان اپرای آخرین درخت فرش از اجرای این اثر با گروهی 100 نفره در کاشان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید احمدیان عصر امروز در نشست خبری اپرای آخرین درخت فرش اظهار داشت: همیشه شاهد مراسمات زیادی در ایران بودیم که نمایش و موسیقی در کنار هم بوده‌اند، از نوروزخوانی‌ها در سراسر ایران گرفته تا هنری مثل تعزیه که ترکیب آواز، موسیقی و تعزیه است.

وی افزود: نخستین کاری که انجام دادم اپرای تراژدی سیامک بود، این کار بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی انجام شد؛ دومین کاری که انجام دادیم انسان و بهشت بود که داستان زندگی آدم و حوا را روایت می‌کرد و از سروده‌های خودم بود.

نویسنده و کارگردان اپرای آخرین درخت فرش گفت: علت انتخاب تپه‌های باستانی سیلک از این جهت بود که قدمت باستانی بسیار زیادی دارند، یک دوره تاریخی در کتاب‌ها است که به نام سیلک ثبت‌شده است، در هر جایی از جهان ظروفی شبیه ظروف سیلک کشف می‌شود، به نام کاشان و سیلک ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که این اثر افسانه است، هم‌نشینی خوبی با تپه‌های سیلک خواهد داشت، داستان بدون زمان در گذشته دور بوده و بهانه آن فرش دستبافت است.

احمدیان ایران را پرنعمت‌ترین کشور دنیا دانست و خاطرنشان کرد: از کودکی در خانواده فرش‌باف زندگی کرده‌ام و در کاشان و جهان بزرگ‌ترین صنعت، فرش دست‌بافت است، فرش‌های درختی و سجاده مانند که یک درخت در آن‌ها بافته می‌شود، در این کار بهانه شده‌اند؛ این درخت را نماد برکات کشور ایران گرفته‌ام، کشوری که پرنعمت‌ترین کشور دنیاست و تمام نعمت‌هایی که در زمین وجود دارد برای ما جمع شده‌اند که ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: این داستان بهانه‌ای شده برای تلنگر زدن به مخاطب که در رابطه با سنت‌های نیاکان حساس باشیم و مراقب آن‌ها باشیم، کشورهایی مثل چین و ژاپن ابرقدرت‌های پنهان جهان شده‌اند و علت این موضوع، توجه به سنت‌هایشان است.

این نویسنده و کارگردان کاشانی گفت: در ایران اتفاقاتی در رابطه با اپرا در حال شکل‌گیری بوده و کارهای متفاوتی ساخته‌ شده است، همچنین در زمینه اپرا موسیقی قدم‌های خوبی برداشته‌ شده است؛ پیش‌بینی می‌کنم اگر جدی‌تر به اپرا بپردازیم، حدود 25 سال دیگر، مخاطب جدی اپرا خواهیم داشت و می‌توانیم اپرای 3 ساعته بنویسیم و تماشاگر هم در سکوت آن را تماشا می‌کند.

وی تأکید کرد: 30 بازیگر در کار داریم که البته 50 تا 60 نفر مدنظر ما بود اما نتوانستیم این تعداد را داشته باشیم، حدود 25 نفر گروه موسیقی و حدود 30 نفر پشت‌صحنه کار ما را همراهی می‌کنند که مجموعاً یک گروه 100 نفره را می‌سازند.

احمدیان در رابطه با پوستر این اپرا بیان داشت: سعی کردیم تلفیقی از هنرها را داشته باشیم، هنر تئاتر، موسیقی و حتی گرافیک را در کنار هم جمع کردیم؛ بدین منظور برای پوستر کار چنین طرحی آماده شد که فضای هنری خوبی را پیاده کنیم.

وی در ادامه اذعان داشت: حدود 6 ماه است که از شروع کار می‌گذرد و 4 ماه است که در حال تمرین با اعضای گروه هستیم، امید داریم بتوانیم شاهد استقبال خوبی از هم‌وطنان و همچنین هنردوستان خارجی باشیم.

نویسنده و کارگردان اپرای آخرین درخت فرش در رابطه با نماد اپرا بیان داشت: نماد اپرا در جهان، ماسک و یک گل رز است، ما این طرح را ایرانی کردیم، سال گذشته از گل و مرغ استفاده کردیم و امسال از فرش به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی استفاده می‌کنیم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.