نشست خبری محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید معلم در مسکو آغاز شد.

آغاز نشست خبری سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید معلم، وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه، در مسکو آغاز شد. 

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتایان سوری و ایرانی خود در مسکو، حمله آمریکا را به سوریه تجاوز به این کشور و مخالفت خطرناک با قوانین بین‌الملل توصیف کرد.

 وی گفت: ما خواهان آن هستیم که یک گروه تحقیق متوازن از سازمان منع کاربرد سلاح شیمیایی، درباره اتفاقات خان شیخون تحقیق کند. این ملت سوریه است که سرنوشت سوریه را تعیین می کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز گفت تهران از تحقیقات بین‌المللی درباره حمله شیمیایی مشکوک در خان شیخون در استان ادلب در شمال سوریه حمایت می کند.

وی تاکید کرد استفاده از تسلیحات شیمیایی بهانه ای برای اقدام علیه حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد است و این اقدامی بسیار خطرناک است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه  نیز در این کنفرانس خبری مشترک تصریح کرد باید از تکرار حادثه خان شیخون جلوگیری شود. تحقیق درباره خان شیخون از دور غیر ممکن است و باید در خود خان شیخون چنین تحقیقی انجام شود.

وی تأکید کرد: ما همچنان برای پاکسازی خاک سوریه از تروریسم تلاش می‌کنیم. سوریه بارها اعلام کرده است که هیچ گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز بر این امر صحه گذاشته است.

وزیر خارجه سوریه گفت کار کمیته تحقیق بین‌المللی [درباره حمله ادعایی شیمیایی] را برای ارائه گزارشی واقع‌گرایانه تسهیل خواهیم کرد، اما سئوال اینجاست که چرا آمریکا از تشکیل این کمیته واهمه دارد؟ آمریکا تحقیقی منصفانه و بی‌طرفانه درباره خان شیخون و الشعیرات را نخواهد پذیرفت.

معلم افزود: تدابیر مشترکی برای مقابله با هرگونه تجاوزی به سوریه داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار