مسکو میزبان دور دیگری از گفت‌و‌گوهای صلح درباره افغانستان با حضور نمایندگانی از افغانستان، ایران، چین، پاکستان، هند و چند کشور آسیای میانه شد.

طالبان از فعالیت‌های نظامی خود دست بردارند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  در این نشست از گروه طالبان خواسته شد تا از فعالیت‌های نظامی خود دست بردارند و برای حل و فصل بحران افغانستان با دولت افغانستان داخل مذاکرات مستقیم شود.

هدف از برگزاری این نشست "ادامه تلاش‌های منطقه‌ای برای تأمین صلح و امنیت در افغانستان" خوانده شده است.

در خبرنامه وزارت خارجه روسیه آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست تأکید کردند که بحران افغانستان هیچ راه حل نظامی نداشته و جنگ باید از طریق راه‌های سیاسی حل و فصل شود.

در این خبرنامه همچنین گفته شده که مقام‌های بلندپایه کشورهای شرکت‌کننده در نشست در مورد افزایش فعالیت‌های تروریستی که منجر به تشدید جنگ و خونریزی در افغانستان شده است، ابراز نگرانی کردند.

 در نشستی که امروز (۲۵ حمل/فروردین) در مسکو برگزار شد، دیپلمات‌های ارشد از کشورهای افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت کردند.

آمریکا با وجود دعوت مسکو، در این کنفرانس شرکت نکرد. کاخ سفید می‌گوید که روسیه با دخالت دادن طالبان در گفت‌وگوهای صلح به این گروه نظامی مشروعیتی می‌بخشد که شایستگی آن را ندارد.

وزارت خارجه روسیه در باره نگرانی‌های مقام‌های آمریکا مبنی بر حمایت این کشور از گروه طالبان واکنش نشان داده و گفته که هدف از تماس دولت روسیه با طالبان "مشروعیت" بخشیدن به این گروه نیست بلکه به دلیل وجه اشتراک در مواضعشان نسبت به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است.

آمریکا شب گذشته بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای جهان را علیه داعش در افغانستان به کار گرفت.

بی‌بی‌سی نوشت: در ماه‌های گذشته روسیه مذاکرات صلح افغانستان را با دعوت از چین و پاکستان آغاز کرد و سپس دولت افغانستان را هم به مذاکرات دعوت کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار