شبکه الحدث گزارش داد استفاده آمریکا از «مادر بمب‌ها» نشانه دیگری از تشدید رقابت تسلیحاتی بین مسکو و واشنگتن است.

الحدث: رقابت شدید تسلیحاتی بار دیگر بر روابط مسکو-واشنگتن سایه افکنده است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الحدث، دو روز پس از آنکه ارتش آمریکا قویترین بمب متعارف خود با نام «مادر بمب ها» را در حمله به اهداف داعش در افغانستان پرتاب کرد، روسیه اعلام کرد قویترین بمب در جهان را با نام «پدر بمب ها» در اختیار دارد. مسکو می گوید بمب ساخت این کشور چهار برابر بمب آمریکایی قدرت دارد. 

گزارشگر شبکه الحدث گفت: فضای جنگ سرد و رقابت شدید تسلیحاتی بار دیگر بر روابط بین مسکو و واشنگتن سایه افکنده است. انفجار مادر بمب های آمریکا ضد تونل های داعش در افغانستان، رقابت تسلیحاتی بین دو ابرقدرت جهان را هم تشدید کرد. 

مقامات نظامی روس می گویند این بمب از بمب آمریکایی کوچکتر، اما قدرت انفجاری آن چهار برابر مادر بمب هاست. قدرت انفجاری مادر بمب ها به یازده تن تی ان تی می رسد، در حالی که قدرت انفجاری پدر بمب ها چهل و چهار تن تی ان تی است. شعاع انفجاری مادر بمب ها صد و پنجاه متر است، اما شعاع انفجاری پدر بمب ها به سیصد متر می رسد. 

در ادامه این گزارش آمده است: واشنگتن می گوید بمب ساخت این کشور با فناوری های جی پی اس و آی ان اس هدایت می شود، اما مسکو شیوه هدایت پدر بمب ها را فاش نکرده است. تحلیلگران می گویند دو ابرقدرت جهان مانند جنگ سرد، رقابت تسلیحاتی با یکدیگر را آغاز کرده اند. اختلافات واشنگتن و مسکو درباره تعامل با بحران ها در جهان به این رقابت دامن می زند. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: خط مشی دولت ترامپ بیشتر از آنکه به مانورهای سیاسی نزدیک باشد، تلاش برای حل و فصل مسایل به شیوه نظامی است. تحرکات نظامی آمریکا بیانگر این راهبرد جدید است. چند روز پس از استفاده از پنجاه و نه فروند موشک کروز در حمله به سوریه، آمریکا نخستین بار، مادر بمب ها را برای بمباران اهداف داعش در افغانستان پرتاب کرد. کره شمالی هم امروز با تحرکات جدی نظامی آمریکا روبروست. ترامپ به ناوهواپیمابر هسته ای «کارل وینسون» و ناوگروه آن دستور داد به طرف شبه جزیره کره حرکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار