اعتیاد نوجوانان انگلیس و آمریکا به استفاده از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به معضلی در این کشورها تبدیل شده است.

استفاده بی‌رویه نوجوانان انگلیسی و آمریکایی از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان انگلیسی به طور میانگین از سن هفت سالگی، گوشی تلفن همراه دارند و یک سومِ نوجوانان دوازه تا پانزده ساله این کشور نیز اذعان می کنند استفاده نامتعادل (بی رویه) از گوشی تلفن همراه، آنها را از پرداختن به سایر فعالیت ها بازداشته است.

در آمریکا نیز این مشکل به اندازه‌ای حاد است که گاه نوجوانان سیزده ساله به علت اعتیاد به فناوری دیجیتال و دنیای مجازی، تحت مداوا قرار می‌گیرند. هم اکنون یک مرکز «بازپروری (معتادان) تلفن همراه» نزدیک شهر سیاتل آمریکا به نوجوانانی که به علت استفاده بی رویه از دستگاه های دیجیتال دچار مشکل شده اند، خدماتی نظیر «برنامه‌های فشرده بهبود» ارائه می‌کند. مسئولان مرکزِ «زندگی دوباره» می‌گویند بیش از هشت سال است که والدینِ متقاضی دوره‌های درمانی برای فرزندانشان به این مرکز مراجعه می‌کنند. 

«هیلاری کَش»، بنیانگذار این مرکز گفت گوشی‌ تلفن همراه، تبلت و دیگر تجهیزات دیجیتالی همراه می‌تواند به قدری سرگرم‌کننده باشد که «غریزه طبیعی کودکان برای تحرک، کاوش و تعاملِ اجتماعی را کاملاً تحت الشعاع قرار دهد.»

نتایج تازه‌ترین مطالعه تحقیقاتی از 1500 پدر و مادرِ انگلیسی نشان می‌دهد کودکان انگلیسی به طور میانگین در سن هفت سالگی گوشی موبایل دارند، در سن ده سالگی نیز برای نخستین بار صاحب گوشی تلفنِ همراه هوشمند می‌شوند.

ریچارد گراهام، یکی از روانپزشکان بیمارستانِ نایتینگیل لندن است که کلینیک ویژه ترک اعتیاد به فناوری دارد. او می گوید والدین برای تشخیص اعتیاد فرزندان خود به گوشی تلفن همراه باید به دنبال پاسخگویی به این سؤالات باشند: «آیا استفاده از گوشی، دیگر فعالیت‌های (روزمره) آنها را مختل کرده است؟ آیا استفاده از گوشی، مانع از آن شده است که فرزندان شما به مدرسه بروند یا شام را در کنار اعضای خانواده صرف کنند؟»

به گفته دکتر گراهام، والدین برای کمک به فرزندانشان ابتدا باید خودشان الگوی رفتاری خوبی باشند و به شکل محدود از تلفن همراه استفاده کنند. فعالیت‌های اجتماعی در محیطِ بیرون از خانه نیز می‌تواند به آن دسته کودکانی که به علت استفاده بی رویه از گوشی دچار مشکل شده اند، کمک شایانی کند. 

طبق نظرسنجی مرکز پژوهشی «کام‌رِس» ComRes لندن که نتایج آن در هجده سپتامبر سال 2015 منتشر شد، 47 درصد والدین انگلیسی معتقد بودند فرزندانشان، زمان زیادی را مقابل صفحه تلویزیون، موبایل یا رایانه سپری می کنند و 43 درصد والدین معتقد بودند استفاده از دستگاه های دیجیتال باعث اختلال در رشد عاطفی کودکانشان شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار