در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

روزگار ناخوش پنبه کاران احیا می شود؟

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: استفاده از ماشین آلات مناسب و مکانیزاسیون در تمامی مراحل تولید و توسعه بذورخارجی می تواند روزگار ناخوش پنبه کاران را احیا نماید.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پنبه در سال جاری ۸۰ هزار هکتار است، اظهار داشت: میزان نهاده‌ها بیش از سطح زیر کشت در نظر گرفته شده تا در صورت دوباره کاری با کمبود و مشکل در کاشت روبرو نشویم.

وی با بیان اینکه بخشی از بذور مورد نیاز کشت از کشورهای ترکیه و یونان تامین شده است، افزود: این بذور دراختیار کشاورزان فارس، اردبیل و خراسان جنوبی قرار گرفته تا با عملکرد ۵ تن در هکتار تولید برای پنبه کاران مقرون به صرفه باشد.

کاویانی در خصوص پیش بینی تولید پنبه در سال جاری گفت: اگر اتفاقات غیر منتظره‌ای همچون خشکسالی، طغیان، آفات و تغییرات ناگهانی دما رخ ندهد حداقل تولید در سال جاری ۱۵۰ هزارتن وش پنبه و ۵۴ هزارتن پنبه تصفیه شده خواهد بود.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: با توجه به نیاز ۱۱۰ هزارتنی صنایع نساجی و تولید ۵۴ هزارتن پنبه به ناچار بایستی مابقی نیاز خود را از طریق واردات تامین نماییم.

وی با اشاره به اینکه واردات بی رویه پنبه در سال ۸۲ مرگ تدریجی تولید را به همراه داشت، عنوان کرد: علی رغم تولید ۱۴۷ هزارتنی پنبه و مازاد ۱۲ هزارتنی در سال ۸۲، برخی مافیا دولت را مکلف به اخذ مجوز واردات نمودند که در آن زمان صدای پنبه کاران در آمد و درنهایت این امر به تولید پنبه لطمه جدی وارد کرد چرا که کشاورزان به سمت و سوی کشت محصولات دیگر رفتند.

کاویانی با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان واردات پنبه را ممنوع کرد، اظهار داشت: در شرایطی که صنایع نساجی با کمبود پنبه داخلی مواجه هستند نمی‌توان جلوی واردات را گرفت و تنها با برخی اقدامات حمایتی مجددا باید تولید پنبه را به روزگار قبل رساند که این امر کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه تمام شده پنبه کاران افزود: در تمامی مراحل تولید برداشت با استفاده از ماشین آلات مناسب و مکانیزاسیون می‌تواند کاهش هزینه‌های مصرف را به همراه داشته باشد ضمن انکه توسعه بذور خارجی می‌تواند عملکرد در هکتار را افزایش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار