آیا شخص اردوغان کودتای نافرجام ترکیه را برنامه‌ریزی کرده بود؟

مؤسسه آمریکن انترپرایز با طرح پرسش‌هایی و پاسخ دادن به آنها، به بررسی این موضوع پرداخت که آیا ممکن است اردوغان خودش کودتای نافرجام این کشور را به راه انداخته باشد.

آیا شخص اردوغان کودتای نافرجام را برنامه‌ریزی کرده بود؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مؤسسه آمریکن انترپرایز نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، فورا فتح الله گولن، روحانی در تبعید در آمریکا، را که زمانی متحدش بود، طراح اصلی کودتای نافرجام علیه خودش در نه ماه قبل اعلام کرد.

مقامات ترکیه ای خواستار استرداد گولن از آمریکا هستند ولی وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری این کشور به صحت، منسجم و جامع بودن این شواهد پی نبرده اند. آمریکا در این باره تنها نیست و تشکیلات اطلاعاتی آلمان و دولت انگلیس نیز درباره توضیحات رسمی ترکیه ابراز تردید کرده اند.

در خصوص توضیحات اردوغان سؤالات و پرسش های پاسخ داده نشده ای وجود دارد:

- آیا طراحان کودتا گولنیست بودند؟ 
در حالی که ایفای نقش اعضای جنبش «خدمت» گولن تقریبا قطعی است، بسیاری از نظامیان شرکت کننده در کودتا که در این جنبش شرکت دارند، به نظر می رسید یا از قبل از این کودتا خبر نداشتند یا صرفا با اتفاق افتادن رویدادها بر روی طرف بازنده شرط بندی کردند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این کودتا که طرفداران گولن و افرادی دیگر بودند، دستوراتی دریافت کردند و معتقد بودند در یک تمرین نظامی حضور می یابند. این وضع بویژه در مورد دانشجویان در دانشگاه‌های نظامی درست است. دنی رادریک، محقق دانشگاه هاروارد، در یک بررسی متقاعد کننده ثابت کرده است که گولنیست ها در کودتا شرکت داشتند ولی این منطق که چه کسی از کودتا سود می برده است، جایگزینی برای شواهد نیست و نیز الزاما به این معنی نیست گولنیست ها احتمالا تنها طرفی بودند که سود می بردند. اردوغان مدتی مدید  سکولارها و افسران حرفه ای را هدف قرار داده است. اردوغان همچنین طرفداران دیرینه اش را در داخل حزب عدالت و توسعه خود به دشمن تبدیل کرده است.

- آیا واقعا گولنیست ها می توانستند در ارتش نفوذ کنند؟ 
موضوع مهمی که در اینجا باید به یاد داشت، فرهنگ ارتش حرفه ای ترکیه است. افسران زیادی، دوره دانشجویی را اوایل نوجوانی آغاز می کنند و اساسا با هم بزرگ می شوند و زندگی می کنند. بنابراین، درباره همکاران خود اطلاعات زیادی دارند. پنهان کردن موضوعی مانند مذهب یا طرفداری از گولن، بسیار دشوار است. ارتش ترکیه نیز پیش از آنکه افراد ارتقاء درجه مهمی بگیرند، درباره آنها تحقیق می کند. افرادی که تحت تاثیر گولن قرار گرفته باشند، به درجه های بالا نمی رسند.

- آیا دولت اردوغان پیش از کودتا فهرست افرادی را که باید پاکسازی شوند، بررسی کرده بود؟
فهرست افرادی که ادعا می شود در کودتا شرکت داشتند به اندازه ای گسترده بود که جمع آوری آن در ساعات پس از کودتا غیرممکن بود. این حقیقت که این فهرست شامل افرادی بود که در هفته ها و ماه‌های پیش از قرار گرفتن در این فهرست فوت شده بودند، نادرستی این فهرست و فقدان صداقت در هر گونه بررسی را نشان می دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار