مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان کرمانشاه از اول اردیبهشت اجرایی می‌شود.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محسن دارابی در کارگروه توسعه صادرات استان که امروز برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته برخی استان‌های مرزی کشور سهمیه صادرات سوخت برای مرزنشنیان داشتند که کرمانشاه از آن بی‌بهره بود، افزود: با پیگیری که توسط بخش‌های مختلف انجام شد، این سهمیه برای مرزنشینان استان از اول اردیبهشت عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: این سهمیه برای مرزنشنیان شش شهرستان پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در نظر گرفته می‌شود که حدود 91 هزار خانوار را در این بخش معرفی کردیم.

به گفته این مسئول، هنوز سهمیه‌ای که برای هر خانوار در نظر گرفته می‌شود نهایی نشده، اما بعید است کمتر از 1500 لیتر به ازاء هر سرپرست خانوار باشد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص قیمتی که برای سوخت صادراتی درنظر گرفته شده نیز خاطرنشان کرد: این نرخ ابتدا لیتری 1015 تومان برای اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

دارابی تاکید کرد: باید به زود کارگزار هم برای انجام صادرات مشخص شود.

در ادامه غفار محمدی دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت خوب تعاونی‌های مرزنشینی استان، گفت: می‌توان از این ظرفیت برای صادرات سوخت مرزنشینان استفاده کرد، زیرا افرادی که عضو این تعاون‌ها هستند کارت بازرگانی هم دارند و می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه تجار ما هنوز به شیوه سنتی تجارت می‌کنند، افزود: باید به سمت روش‌های مدرن و خصوصا صادرات خدمات فنی و مهندسی برویم.

محمدی عنوان کرد: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، کاهش قیمت تمام شده محصولاتی است که می‌خواهیم صادر کنیم.

دبیر اتاق تعاون کرمانشاه همچنین خواستار رایزنی برای حل مشکل تعرفه‌ها با کشور عراق شد و تاکید کرد: گاهی عراق از تعرفه‌ها برای دیگر کشورها چشم‌پوشی می‌کند.

وی در پایان تبادل هیات‌های تجاری خصوصا با بخش کردنشین عراق را برای توسعه صادرات ضروری خواند و افزود: تقاضا داریم مجوز برپایی نمایشگاه صنایع دستی در اقلیم کردستان عراق به ما داده شود.

داوود یاوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه تا قبل از سال 92 تعداد تعاونی‌های مرزنشینی کرمانشاه کمتر از انگشتان دست بود، از فعالیت 29 تعاونی مرزنشینی در استان در حال حاضر خبر داد.

وی میزان صادرات سال گذشته این تعاونی‌ها را 60 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: طی چند سال اخیر شاهد رشد قابل توجه صادرات این تعاونی‌ها بودیم که این رشد در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 66 درصد بوده است.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.