طب انتقال خون با کمک اهضای هیات علمی کشور و اساتید فرانسوی به کارشناسان بهداشت و درمان آموزش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهتاب مقصو‌دلو قائم مقام موسسه طب انتقال خون در جلسه افتتاحیه اولیه دوره آموزشی مدیریت طب انتقال خون که به طور مشترک بین سازمان انتقال خون فرانسه و دانشگاه پاریس ۱۲ فرانسه برگزار شد، گفت: رشته هماتو‌لوژی در سال‌های اخیر بالغ بر ۳۰ فارغ‌التحصیل بوده و طی دو سال اخیر رشته‌های هما‌تولوژی به دو گرایش انتقال خون و هما‌تولوژی تفکیک شده است.

وی ادامه داد: سالانه شاهد روند صعودی تولیدات علمی، کتب و مقالات در زمینه انتقال خون بوده‌ایم و در سال ۹۴ جزو پنج مرکز تحقیقاتی برتر شناخته شدیم. جایگاه دوره‌های کوتاه مدت و میان‌مدت در آموزش کشور و در رشته‌های وابسته به خون نظیر طب انتقال خون عالی است.

مقصود‌لو اظهار داشت: اولین دوره آموزشی مدیریتی طب انتقال خون برای مدیران پایگاه‌های انتقال خون و معاونین فنی و کارشناسان بانک خون دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران طراحی شده است و چهار نفر از چهار بیمارستان مطرح دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح ارشد و پزشک عمومی در دوره آموزش مدنظر قرار گرفتند.

وی بیان کرد: از آنجایی که خون و فرآورده‌های خونی اهمیت بالایی در کشور و به ویژه در مراکز بهداشت و درمان کشور دارند، نباید از آموزش کارشناسان بهداشت و درمان غافل شویم، بلکه با تربیت نیروی تخصصی بیشتر باید شاهد پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه نیز باشیم.

وی طب انتقال خون را از آموزش‌های ضروری عرصه بهداشت و درمان کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حضور فارغ‌التحصیلان در مراکز درمانی شاهد گسترش علم و ارائه خدمات بهتر درمانی به هموطنانمان باشیم.

راه‌اندازی دوره طب انتقال خون در ایران
در ادامه این مراسم، مهتاب صیقلی مدیر بین‌الملل سازمان انتقال خون کشور اظهار داشت: در راستای اهداف سازمان انتقال خون و آموزش سازمان انتقال خون در حیطه پزشکی احساس شد که متناسب با نیاز انتقال خون جای برخی از آموزش‌ها نظیر طب انتقال خون خالی است که در این راستا با همکاری کشورهای توسعه یافته در صدد تربیت نیروی متخصص برآمدیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته افراد شاغل در سازمان انتقال خون، ادارات وابسته، بیمارستان‌ها، بانک خون و سایر مراکز درمانی حق تجویز فرآورده‌های خونی به مردم را ندارند که در این زمینه نیز کشور ما نیازمند آموزش است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه یک تفاهم‌نامه در راستای کیفیت خدمات آموزشی و کیفیت خدمات درمانی در مراکز بهداشتی و درمانی کشور انجام شده که به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

مدیر بین‌الملل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: این دوره با ۱۵۰ ساعت آموزش عملی و با حضور ۳۰ تن از کارشناسان و اعضای هیأت علمی آغاز به کار کرده است که ۸۰ درصد آموزش توسط اعضای هیأت علمی کشور و ۲۰ درصد توسط اساتید فرانسوی آموزش داده می‌شود.

صیقلی در پایان آموزش طب انتقال خون به کارشناسان سازمان انتقال خون و نهادهای وابسته را از ضروریات برشمرد و تربیت نیروی متخصص این دوره را تضمینی برای وضعیت بهتر خون و فرآورده‌های خونی در کشور مطرح کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار