سومین روز چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ نیز با اجرای نمایش های نی مه ، بدل‌پوشی در تعزیه خروج مختار و نقش زنان در فولکلور مازندران پایان یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روابط عمومی حوزه هنری مازندران اعلام کرد: سومین و آخرین نمایش پژوهشی در سومین روز از چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ به اجرای تئاتر «نیمه» به پژوهش فرامرز غلامیان و کارگردانی فرامرز غلامیان و هیام احمدی از بوشهر اختصاص داشت.

غلامیان کارگردان تئاتر نی مه گفت:«نی‌مه» آیین و سنت آوازی دریانوردان جنوب ایران و حاصل مراودات فرهنگی آنها با کشورهای هند، چین و تانزانیا در حاشیه خلیج فارس است و ارتباط تنگاتنگی با کشتیسازی و کشتیرانی ایرانیان از دوران دور تاریخ دارد که به 7 هزار سال میرسد.

پژوهشگر نمایش نی مه ادامه داد:در نمایش پژوهشی نی‌مه دو بازیگر به ایفای نقش می پردازند که یکی خوانش‌گر است و دیگری به اجرای حرکات فرم دریانوردی همراه با آواز می‌پردازد، به طوریکه مخاطبان با موسیقی‌های متفاوت دریانوردان در زمان لنجسازی، به آب انداختن لنج، پارو زدن و بالا کشیدن لنگر آشنا می شوند.


گذری بر جشنواره تیرنگ در روزی گذشت + تصاویر

دومین اجرای نمایش پژوهشی نیز با نام بدل‌پوشی در تعزیه خروج مختار به پژوهش و کارگردانی مهدی دریایی از شهر اراک ، در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری مازندران برگزار شد.

این نمایش که فرمی روایی دارد، به شناسایی بدل‌پوشی که نوعی از تکنیک‌های نمایشی محسوب می‌شود، میپردازد.

همچنین هدف کارگردان از اجرای نمایش یادشده، بازگو کردن اهمیت بدل‌پوشی در تعزیه است که قدمتی دیرینهتر از بازی در تعزیه دارد.

تئاتر پژوهشی «نقش زنان در فولکلور مازندران» در چهاردهمین جشنواره سراسری تیرنگ، که به شیوه خوانشی به بیان 4 روایت کهن از دیار تبرستان پرداخت.


گذری بر جشنواره تیرنگ در روزی گذشت + تصاویر

در سومین روز از جشنواره تیرنگ و در بخش اجراهای پژوهشی که در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری این استان برگزار شد، نقش زنان در فولکلور مازندران در معرض تماشای عموم قرار گرفت.

در این کار پژوهشی که به کارگردانی و پژوهش بهناز دوستی از مازندران بوده؛ جنبه‌های نمایشی و دراماتیک چهار قصه شامل مثنوی طالب و زهره(طالبا)، منظومه نجما(میر نجم‌الدین شیرازی) و رعنا، مینای سرخ‌چشم و امیر و و افسانه مازندران با اجرای دو بازیگر به نمایش درآمد.

در نمایش یادشده، روایت بر نقش زن و فداکاری و جاودانگی او اشاره دارد که معمولا در زندگی روزمره کمتر به چشم می‌آید، همچنین در قصه مینا و پلنگ کارگردان علاوه بر موضوع یاد شده به حوزه محیط زیست و دوستی انسان با طبیعت نیز پرداخته است.

بهناز دوستی،کارگردان تئاتر پژوهشی «نقش زنان در فولکلور مازندران» تلاش کرده است تا از نقش زن که بخش عظیمی از ادبیات، شعر و هنر مازندران را شکل می دهد سخن بگوید و تأکید دارد که بدون آنها خلأ بزرگی بر بدنه فولکلور غنی این استان وارد میشود.

گفتنی است این نمایش ها در بخش اجراهای پژوهشی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ حوزه هنری مازندران اجرا شد.

گذری بر جشنواره تیرنگ در روزی گذشت + تصاویر

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.