کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عدم وزش باد و یا بارش باران را از شروط مهم سم‌پاشی عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عدم وزش باد و یا بارش باران را از شروط مهم سم‌پاشی عنوان کرد و افزود: در هنگام وزش باد یا بارش باران نباید هیچ سم‌پاشی انجام شود.

خسرو زره‌گر با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از این است که تا اواخر روز دوشنبه هفته آینده سامانه‌های بارش زایی استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اظهار کرد: توصیه می‌شود کشاورزان تا زمان عبور این سامانه‌ها صبر کرده و پس از اتمام فعالیت این سامانه‌ها و در صورت مساعد شدن شرایط جوی و امکان پذیر شدن عبور تراکتور و به اصطلاح گاورو شدن مزارع، انجام اقدامات زراعی را از سر بگیرند.

زره‌گر با بیان اینکه در صورت تداوم بارندگی ها تا مساعد شدن شرایط جوی و گاورو شدن مزارع مطلقا نباید سمپاشی توسط زارعان انجام شود، افزود: در صورت وزش باد و یا بارش باران نباید هیچ نوع سم‌پاشی انجام شود، چراکه بارش باران باعث شست و شوی سموم شده و وزش باد هم سم‌ها را با خود به همراه برد و در این بین کشاورزان متضرر خواهند شد.

کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: هرگونه سمپاشی و یا انجام عملیات زراعی بهاره باید به بعد از عبور سامانه‌ها موکول شود.

زره‌گر در ادامه بهترین زمان ها برای سم‌پاشی پس از مساعد شدن شرایط جوی و مزارع را ساعت اولیه صبح تا ظهر عنوان کرد و افزود: چون در فصل بهار معمولا عصرها وزش باد داریم، توصیه می‌شود صبح‌ها نسبت به سم‌پاشی اقدام شود.

وی در ادامه با اشاره به فصل مبارزه با سن مادر در شهرستان‌های گرمسیر استان مثل شهرستانهای سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین از کشاورزان خواست تا مبارزه با سن مادر را به بعد از عبور سامانه جوی و مساعد شدن شرایط مزارع موکول کنند.

وی در ادامه یک توصیه دیگر هم به زارعان داشت و از آنها خواست تا در زراعت‌های آبی در صورت نیاز به استفاده از کودهای ازته نسبت به این کار اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: استفاده از کودهای ازته در زراعت دیم باید با نظر کارشناسان انجام شود، چراکه به دلیل داشتن پاییز خشک و کم‌باران ممکن است استفاده از کودهای ازته منجر به گیاه‌سوزی شود.

زره‌گر در ادامه همچنین از صاحبان باغات مثمر هسته‌دار مثل باغات خانواده بادام‌ها، گیلاس و آلبالو خواست تا کود دهی پای درختان خود را تا ریزش گل‌ها به تعویق بیاندازند، چون بعد از ریزش گل دانه تشکیل شده است.

وی افزود: پس از ریزش گل و انجام کوددهی باغداران می توانند در صورت تمایل برنامه تغذیه گیاهی را داشته باشند که این کار را باید به دو صورت به همراه آب آبیاری و یا به صورت محلول پاشی انجام دهند

 

انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.