رئیس جمهور پیشین افغانستان از تماس‌های روسیه با گروه طالبان حمایت کرد و گفت: طالبان یک حقیقت است و روسیه حق برقراری گفتگو با این گروه را دارد.

کرزی: روسیه حق برقراری ارتباط و گفتگو با طالبان را داردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از تماس‌های روسیه با گروه طالبان حمایت کرد و اظهار داشت که طالبان در افغانستان "یک حقیقت” است و روسیه حق برقراری ارتباط و گفتگو با این گروه را دارد.

وی گفت: طالبان در نصف قلمرو افغانستان نفوذ دارند و قدرت‌های بیرونی ناگزیر اند با درک این حقیقت با گروه طالبان در تماس باشند.

کرزی همچنین بیان کرد: مقصر بحران جاری در افغانستان آمریکا و پاکستان است زیرا این دو کشور سبب گسترش افراط‌ گرایی در افغانستان و منطقه شده‌اند.

این سیاسمتدار افغان درباره افزایش نیروهای خارجی در افغانستان برای شکست بن‌بست امنیتی این کشور گفت افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان کمکی نمی‌کند زیرا پس از ۱۵ سال حضور این نیروها ولی ما شاهد گسترش بیشتر تروریسم در افغانستان بوده‌ایم.

رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد  افزایش نیروهای نظامی خارجی به این قضیه کمک نمی‌کند زیرا افغانستان به نیروهای خارجی نیاز ندارد و نیروهای مسلح این کشور و همسایگان می‌توانند به برقراری امنیت کمک کنند.

وی ادامه داد  پایان دادن به جنگ در افغانستان امکانپذیر است و ثبات در این کشور می‌تواند از طریق همکاری‌های منطقه‌ای برقرار شود. ایجاد روحیه همکاری بجای جنگ می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند.

حامد کرزی با انتقاد از پاکستان گفت این کشور باید متوجه شود که استفاده از گروه‌های تندرو و افراطی به منظور دستیابی به اهدافش منفعتی را در پی نخواهد داشت.

این درحالی است که جان نیکلسن فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در روز های گذشته گفته بود که حکومت افغانستان بر ۶۵ درصد قلمرو این کشور حاکمیت داشته و به گفتۀ وی ۳۵ درصد خاک افغانستان ناآرام و فاقد نفوذ و حاکمیت دولت است.

چندی پیش مقام‌های امریکایی از تماس‌های مسکو با گروه طالبان انتقاد کرده و روسیه را به مشروعیت بخشیدن به طالبان و فراهم آوری امکانات و تجهیزات نظامی به آن گروه متهم کرده اند.

روسیه تماس با طالبان را تایید و فراهم آوری امکانات مالی و نظامی را به این گروه اتهامات بی اساس و فاقد مسئولیت و شایعات و خیال‌های خام عنوان کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار