فدریکا موگرینی گفت علی‌رغم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این اتحادیه همچنان قدرتمند باقی می‌ماند و انگلیسی‌ها متضرر می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به هند سفر کرده است، در مصاحبه با روزنامه «تایمز آو ایندیا» درباره روابط اتحادیه اروپا و هند گفت: من همواره با وزرای هندی دیدار کرده‌ام؛ زیرا موضوعات مهم و متعددی وجود دارند که باید درباره آنها گفتگو کرد. 

وی همکاری‌های امنیتی با هند را عمیق توصیف کرد و گفت این همکاری موضوعات مختلفی را از افغانستان گرفته تا شاخ آفریقا و همچنین مسائل جهانی مانند توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی شامل می شود.

موگرینی تاکید کرد در دیدارهایی که در جریان سفر خود با مقامات هندی خواهد داشت، به گفتگو درباره مسائل تجاری و دیگر موضوعات دوجانبه خواهند پرداخت با تاکید بر این پیام که با وجود تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، این اتحادیه همچنان قدرتمند و قابل اعتمادترین شریک هند باقی خواهد ماند.

وی  دستیابی به توافق تجارت آزاد را یک بازی برد-برد برای اتحادیه اروپا و هند توصیف کرد و گفت: به همین دلیل ما در تلاشیم به یک توافق جامع و بلندپروازانه دست یابیم، توافقی که به اختلاف‌های موجود در موضوعات مختلف مانند دسترسی بازار برای برخی کالاها و خدمات، ملاحظات جغرافیایی و خدمات عمومی پایان دهد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره آنکه سران اتحادیه اروپا برای مقابله با خطر روز افزون حملات تروریستی در اروپا چه نظری دارند، گفت: اول آنکه تروریسم نه تنها برای اروپا بلکه برای کل جامعه بین‌المللی یک تهدید محسوب می شود. در اتحادیه اروپا همکاری شدیدی بین نیروهای پلیس و نهادهای اطلاعاتی وجود دارد. اما باید به وسعت این چالش پی ببریم و با ابعاد مختلف افراطی‌گرایی و جذب افراد به آن هم در سطح جهانی و هم درون جوامع‌مان مقابله کنیم. موضوعات جهانی نیازمند واکنش‌های مشترک است. 

موگرینی درباره تبعات برکسیت گفت: اتحادیه اروپا یکی از کشورهای عضو خود را از دست خواهد داد، اما دوستان انگلیسی ضرر بیشتری خواهند کرد. آنها امکان همکاری و بودن درون اتحادیه‌ای با نیم میلیارد جمعیت را که دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان است، از دست می دهد. 

وی در عین حال تاکید کرد همکاری ها با انگلیس در زمینه سیاست خارجی و امنیتی همچنان مستحکم باقی خواهد ماند و افزود: «ما منافع مشترک داریم و من اطمینان دارم به عنوان دوست با هم همکاری خواهیم داشت.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار