سی‌ان‌ان گزارش داد روسیه به دنبال گسترش حضور نظامی خود در قطب شمال است.

حضور نظامی مسکو در قطب شمال؛ از احتمال آغاز جنگ سرد تا نشان دادن پرستیژ و جایگاه روسیه در جهان
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای اقدامات نظامی خود در سوریه، اوکراین و گرجستان شناخته شده است اما این کشورها تنها مناطقی نیستند که او نیروی نظامی به آنها اعزام کرده است. روسیه هم اکنون چشم خود را به منطقه قطب شمال دوخته است و این مسئله ممکن است آغازگر جنگ سردی جدید باشد. فعالیت‌های ولادیمیر پوتین در منطقه قطب شمال روز به روز بیشتر می شود. روسیه در قطب شمال پایگاهی ساخته و به شکل پرچم سه رنگ این کشور رنگ آمیز کرده است. این پایگاه نظامی که به شکلی خاص ساخته شده است می تواند یکصد و پنجاه نیروی نظامی و چندین فروند جنگنده را در خود جای دهد. 

مایکل کافمن، تحلیلگر مسائل نظامی روسیه گفت این کار روسیه بیشتر برای نشان دادن قدرت روسیه و جایگاه آن در جهان است. روسیه هم یک قدرت بزرگ است و مهمتر اینکه روسیه یک قدرت در قطب شمال است. پوتین اخیرا از این پایگاه دیدن کرد. نیروهای روس در این پایگاه مجبورند در سخت ترین شرایط به سر ببرند. هر گروه از نظامیان برای دوره ای هجده ماهه در این پایگاه مستقر می شوند. دمای هوا در این منطقه همیشه چندین درجه زیر صفر است. 

کافمن گفت شرایط در این مناطق به حدی سخت و طاقت فرسا است که شاید اگر اکسیژن نداشت سخت ترین منطقه محسوب می شد. در هر حال این منطقه یکی از خطرناکترین جاها برای عملیات و فعالیت است. 

البته نیروهای روس افتخار می کنند که می توانند در سردترین اقلیم‌ها کار کنند و حتی با گوزنهای قطبی تمرین کنند. بیشتر این پایگاه سری است اما ارتش روسیه به صورت مجازی و سه بعدی بازدید از بخش‌هایی از داخل این پایگاه را فراهم کرده است. در واقع این کارها بخشی از برنامه پوتین برای سلطه بر منطقه قطب شمال است. منابع نفت و گاز قطب شمال که چشم پوتین به آنهاست بسیار گسترده است و کارشناسان برآورد می کنند ارزش این منابع احتمالا دهها تریلیون دلار باشد. اگر پدیده گرم شدن هوا ادامه پیدا کند و یخهای قطبی بیشتر آب شود، انتظار می رود این منابع بیشتر از گذشته در دسترس قرار گیرند. 

کافمن گفت با این حساب پیش بینی می شود در آینده میان قدرتهای بزرگ و کشورهایی که بر قطب شمال مشرف هستند بر سر منابع این منطقه رقابت اتفاق بیفتد. البته فعالیت در این منطقه بسیار دشوار است و احتمالا زمان زیادی می برد تا آنها بتوانند به طور جدی و گسترده در قطب شمال فعالیت کنند و در آن زمان احتمالا رقابت اصلی میان این دو قدرت خواهد بود. 

پوتین چند سال است به طور جدی تلاش می کند حضور روسیه را در قطب شمال تثبیت کند و در همین چارچوب، چند سال پیش با یک فروند زیردریایی تحقیقاتی روسیه، پرچم این کشور در بستر اقیانوس منجمد شمالی نصب شد. البته همین حالا، تعداد پایگاههای روسیه در حاشیه قطب شمال بسیار بیشتر از آمریکاست. روسیه همچنین دهها کشتی یخ شکن دارد که تعداد آن حدود چهل فروند تخمین زده می شود در حالیکه ظاهرا آمریکا فقط یک فروند کشتی یخ شکن دارد. هم اکنون در رقابت بر سر قطب شمال روسیه بسیار جلوتر از آمریکاست که نشان دهنده بلندپروازیهای گسترده روسیه است. 

هیتر کانلی از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت به نظر من قطب شمال برای پوتین پروژه ای برای نشان دادن پرستیژ و جایگاه روسیه و تاریخ این کشور و بزرگی و عظمت آن است. در واقع روسیه می خواهد نشان دهد هر چیز و هر جایی را می تواند فتح کند و حتی در قطب شمال پرچم خود را نصب کند و پایگاهی نظامی در آنجا احداث کند و در کل بر طبیعت غلبه کند. 

برخی از اعضای کنگره آمریکا و تحلیلگران بیرون از کنگره بر دولت ترامپ فشار می آورند تا این فاصله و شکاف را با ولادیمیر پوتین پر کند و حضور آمریکا را در قطب شمال افزایش دهد. تا کنون هیچ منبعی در دولت آمریکا درباره وجود برنامه ای برای این منظور پاسخ نداده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار