افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند باید در انتخاب مواد غذایی نکاتی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غده‌ تیروئید در قاعده گردن قرار گرفته و تقریبا همه‌ فرآیند‌های متابولیکی تحت تاثیر هورمون‌های این غده قرار دارند.

زنان بعد از بارداری و یائسگی در معرض خطرات بالاتر تیروئید قرار می گیرند که این عوارض در صورت کم کار بودن تیروئید شامل خستگی، افزایش وزن و بی‌قراری است.

بنابراین در صورت ابتلا به تیروئید برای حفظ سلامتی بیشتر باید نکاتی را در مصرف مواد غذایی رعایت کنید.

 ۱. شکر
کم کاری تیروئید باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند و مصرف مواد قندی مانند شکر عوارض ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد.

 ۲. غذاهای چرب و سرخ شده
اگر شما از تیروئید رنج می‌برید از مصرف مواد غذایی سرخ شده، سس مایونز، کره و چربی جلوگیری کنید.

 ۳. قهوه
افرادی که کم کاری تیروئید دارند باید مصرف کافئین را به حداقل برسانند. کافئین موجود در قهوه بر روی غدد فوق کلیوی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد خستگی و دیگر علائم ناشی از کم کاری تیروئید می‌شود.

حداقل یک ساعت پس از مصرف قرص تیروئید، قهوه مصرف نکنید و رفته رفته میزان قهوه مصرفی تان در طول روز را به حداقل برسانید.

 ۴. سبزیجات
مصرف سبزیجات برای سلامتی بدن یک ضرورت است، اما در افرادی که دچار اختلال کم کاری تیروئید هستند، مصرف سبزیجات به خصوص کلم‌ها موجب اختلال در هورمون‌های تیروئید می‌شوند.

سبزیجات توانایی تیروئید را در جذب ید که برای سلامت این غده ضروری را است، کم می‌کند بنابراین مصرف کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ و شلغم را در رژیم غذایی تان محدود کنید.

 ۵. سویا
افرادی که پرکاری تیروئید دارند باید از مصرف سویا خودداری کنند، زیرا سویا باعث عدم جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن می‌شود. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشکلی با مصرف سویا نخواهند داشت.

 ۶. گلوتن
شامل پروتئینی به نام گلیادین است که یک پروتئین خارجی برای بدن انسان محسوب می‌شود. تیروئید نیز آنزیمی شبیه به این پروتئین دارد. وقتی گلوتن توسط افراد با کم کاری تیروئید مصرف می‌شود، سیستم ایمنی بدن این فرد به این پروتئین خارجی و آنزیم حمله می‌کند.

گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد و بهتر است در صورت بروز مشکلات تیروئید از برنج، پاستا و نان و غلات استفاده کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹
تریید کم کار دارم چی بخورم بعد قرص صبح ناشتا لاغزشوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
سلام دقیقا اکثر مواد رو یک جا مینویسن خوبه یک جا مینویسن بده. مثل سیب زمینی جو روغن زیتون مرکبات وخیلی چیزای دیگه که میمونی بخوری یا نخوری. هیچ منبع جامع و معتبری در دسترس نیست
Iran (Islamic Republic of)
فردی
۲۲:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تو باقی سایتها نوشته افرادی که کم کاری تیرویید دارن سویا نخورن شما گفتی بخورن
چجوریه؟!میشه مطلب رو توضیح بدید؟!اطلاعات چرا فرق دارن؟!
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۱۸:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من 18سال پیش تیرویید کم کاری داشتم سال 81عملش کردم تاچندروزپیش فقط3روزه ازهفته یک ونصف میخوردم الباقی هفته رایک عددمیخوردم حالاوزنم درطول دوسه سال وزنم هی کم میشود الان وزنم به 61رسیده قبلا” 67بوده دکترهم رفتم میگه تیروییدهمینه وزن درنوسان مشکلی که ندارد
Iran (Islamic Republic of)
امنه دریانورد
۱۱:۵۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام من ۴۲ سال سن دارم تیروید کم کاری دارم ۵سال پیش تیروییدپر کاری سمی داشتم الان قرص کم کاری میخورم روز ۲ عدد تیرویید م کامل در اوردم ولی وزنم شده۱۰۷ کیلو خیلی نمی تونم کار کنم زود خسته میشم شما چه غذایی برامن تجویز می کنی
Iran (Islamic Republic of)
mahsa
۱۶:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
اینجا نوشتید که شلغم خوب نیست اما تو سایت های دیگه نوشتن اگر کم کاری تیروئید دارید شلغم خوبه و درمان کنندس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
سبزی نخوریم... نون نخوریم... برنج نخوریم... غلات نخوریم... می خواین فقط آب بخوریم خیال همه رو راحت کنیم!؟
آخرین اخبار