یک متخصص بیماری‌های عفونی از "آبله مرغان" به عنوان مسری‌ترین بیماری ویروسی نام برد.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهزاد مهدویان ، با بیان اینکه "آبله مرغان" مسری‌ترین بیماری ویروسی است، گفت: عمده فعالیت ویروس این بیماری به طور معمول در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است.

وی افزود: با ورود ویروس آبله مرغان به بدن، این بیماری به طور معمول با علائمی شبیه سرماخوردگی از جمله تب، سردرد و گلودرد شروع شده و پس از دو تا سه روز، علائم اصلی بیماری خود را نشان می‌دهد و بثورات قرمز رنگی بر روی پوست بیمار ظاهر می‌شود.

مهدویان اظهار کرد: این بثورات که جوش مانند و چرکی است، از ناحیه صورت شروع شده و پس از آن به سمت تنه و اندام‌ها رفته و در نهایت تمام بدن را فرا می‌گیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: بعد از گذشت هفت تا 10 روز این بثورات به آرامی خشک شده و بهبود می‌یابد.

مهدویان با بیان اینکه همه افراد این بیماری را در زندگی خود تجربه می‌کنند، گفت: آبله مرغان قابلیت سرایت بالایی دارد و همه افراد آن را تجربه می‌کنند، اما ابتلا به این بیماری تنها یک بار بوده و فرد در دفعات بعدی در برابر این بیماری ایمن است.

وی با اشاره به سرایت بالای ویروس آبله مرغان، از همه افراد خواست تا درصورت ابتلا به این بیماری به مراکز شلوغ نروند و والدین نیز در صورت ابتلای فرزندشان به این بیماری از فرستادن آنها به مدرسه خودداری کنند.

مهدویان یادآور شد: 95 درصد افراد قبل از سن 15 سالگی این بیماری را تجربه می‌کنند و معدود افرادی هم هستند که در دوران بزرگسالی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آبله مرغان خطرات زیادی ندارد، گفت: تنها در برخی موارد شدید بیماری که عمدتا در موارد ابتلای این بیماری در سنین بزرگسالی است، امکان درگیری مغزی وجود دارد که شایع نیست، همچنین امکان عفونت دستگاه تنفسی تحتانی نیز وجود دارد.

مهدویان افزود: این بیماری همچنین در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند(افراد مبتلا به HIV) و نیز بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند، می‌تواند با عوارض شدیدتری همراه باشد.

وی افزود: همچنین در مادران باردار این بیماری خطرناک بوده و امکان انتقال آن به جنین وجود دارد و در سه ماهه اول بارداری می‌تواند با عوارض جنینی همراه باشد.

مهدویان با بیان اینکه درمان آنتی ویروسی مناسبی برای این بیماری وجود دارد، گفت: چنانچه درمان در مراحل اولیه بیماری انجام شود تاثیر گذاری بهتری دارد، اما به طور طبیعی این بیماری پس از گذراندن دوره خود بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.