در سال گذشته بدن 617 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان سمپاشی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ قاسمی فرد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان گفت : از این تعداد 87 هزار راس دام سنگین و 609 هزار راس دام سبک هستند .

وی با توجه به اهمیت مبارزه با انگلهای خارجی دام در فصل بهار رعایت نکات بهداشتی را برای تاثیر گذاری بیشتر ضروری برشمرد و افزود : در سال 95 ، 762 هزار و 141 متر مربع جایگاه و اماکن دامی در استان سمپاشی شد.

قاسمی فرد با بیان این که چرخه زندگی بندپایان مخصوصاً کنه ها که مهمترین ناقلین انگل های تک یاخته ای خونی ، ویروسها و باکتریها هستند ،اظهار کرد : پس از فصل سرما ،آغاز فعالیت کنه برای یافتن میزبان یعنی زمانیکه درجه حرارت به 20 درجه سانتیگراد می رسد می باشد که در این زمان می توان اولین نوبت حمام دادن را انجام داد .

وی اظهار کرد : هنگام حمام دادن نباید هیچگونه زخم وجراحتی روی بدن حیوان مشاهده گردد.بهتر است حداقل 2الی 3هفته بعد ازپشم چینی عمل حمام دادن انجام شود و استحمام دامها با توجه به وضع بیماریهای انگلی در دامداریهای منطقه به طور متوسط 3 بار با فواصل زمانی حد اکثر 15 روز باشد .

وی همچنین تصریح کرد : ورودی و خروجی حمام باید دارای شیب مناسب باشد تا ورود و خروج دامها به راحتی صورت گیرد. - در صورت مقاومت دام هرگز نباید احشام را به درون استخر حمام پرتاب نمود .

گفتنی است : اداره کل دامپزشکی استان با شروع فصل گرما و بعد از پشم چینی در قالب طرح فراگیر با همکاری بخش خصوصی و بسیج سازندگی از محل اعتبارات استانی اقدام به سمپاشی جایگاه ها و اماکن نگهداری دام ها در مناطق محروم استان نماید.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.