سید علی گفت: در سال 95 نسبت به سال 94 در مجموع 71 درصد رشد بیمه نامه های کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت همچنین ضمانت‌نامه های اعتباری و بانکی داشتیم به‌طوریکه این میزان یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

رشد 71 درصدی پوشش ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران در سال 95
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  کمال سید علی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران طی نشست خبری اظهار داشت: میانیگین رشد عملکرد پوششی صندوق ضمانت صادرات ایران طی 11 سال گذشته معادل 30 درصد بوده است.

سید علی  در تشریح عملکرد پوششی صندوق ضمات صادرات ایران طی سال های  84 تا 95 گفت: در سال 84 بالغ بر 181 میلیون دلار ، در سال 85 به میزان 248 میلیون دلار ، درسال 86 به میزان 382 میلیون دلار، در سال 87 به میزان 892 میلیون دلار ، در سال 88 بالغ بر 3 هزارو 159 میلیون دلار ، در سال 89 به میزان یک  میلیاردو 54 میلیون دلار ، در سال 90 یک میلیاردو 314 میلیون دلار ؛ در سال 91 به میزان یک میلیاردرو 269 میلیون دلار ، در سال 92 به میزان یک میلیاردو 78 میلیون دلار ، در سال 93 به میزان 717 میلیون دلار ، در سال 94 به میزان 934 میلیون دلار و در سال 95 بالغ بر یک میلیاردو 600 میلیون دلار پوشش داده است.

وی  در تشریح عملکرد صندوق ضمات صادرات ایران طی سال 95 با اشاره به اینکه در سال 95 نسبت به سال 94 با کاهش 24 درصدی خسارت پرداختی و رشد 9 درصدی بازیافت خسارت روبرو بودیم ، افزود : در سال گذشته 24 میلیون دلار بازیافت خسارت داشتیم و به میزان 63 میلیون دلار خسارت پرداختی  هم چنین در سال 94 به میزان 22 میلیون دلار بازیافت خسارت و بالغ بر 83 میلیون دلار خسارت پرداختی داشتیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: بدون حضور صندوق ضمانت صادرات و مؤسسات بیمه اعتبارات در دنیا هیچ صادرات موفق  صورت نمی گیرد.

سید علی در ادامه گفت: شناسایی و معرفی 200 شرکت روسی فعال در زمینه های مختلف ، امضاء 12 موافقتنامه همکاری استراتژیک جدید با صندوق های ضمانت صادرات روسیه ، هند ، اتریش ، سوئد ، انگلستان و زلاند نو از مهم ترین اقدامات صندوق ضمانت صادرات در سال 95 بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 به  طراحی محصولات جدید صندوق ضمانت صادرات ایران اقدام کرده ایم در معرفی آنها گفت: بیمه نامه نوسانات نرخ ارز ، ضمانت نامه اعتباری خاص ( پروژه های صادرات محور ) ، ضمانت نامه ورود موقت ( گمرکی ) ، ضمانت نامه های ارزی مورد نیاز پیمانکاران ( شرکت در مناقصه حسن انجام کار و پیش پرداخت ) در مناقصات بین المللی خارج از کشور ، بیمه اعتبار داخلی ( ویژه صادر کنندگان ) ، ضمانت نامه اعتباری برای پژوهش های صادرات محور و ضمانت نامه ورد موقت، ضمانت نامه کل گردش صادرات را می توان نام برد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه گفت: سرمایه کنونی این صندوق هم اکنون بالغ بر یک هزارو 300 میلیارد تومان است که توان 10 برابری پوشش بیمه ای را برای صادر کنندگان متقاضی را دارد البته دولت در سال 94 به میزان 20میلیون دلار به این صندوق برای افزایش سرمایه کمک کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد : ایران دارای بزرگترین ذخایرگاز دنیا را داشته هم چنین در نفت چهارمین کشور نفت خیز دنیا و 6 آیتم معدنی در ردیف یک تا ده قرار دارد ز سویی در محصولاتی نظیر  پسته ،  زعفران ، فرش  شهره و بنام است لذا در صورتیکه‌ همکاریهای صندوق توسعه ملی ، سیستم بانکی کشور ، گمرک و سایر دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی کشور به همراه یکدیگر باشد رسیده به صادرات غیر نفتی 70 میلیارد دلار دور از ذهن نیست.

سید علی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امید است در سال 96 یکسان سازی نرخ ارز رخ دهد چرا که این امر موجب افزایش ورود ارز به  داخل کشور شده و نگرانی صادرکنندگان را تا حدی مرتفع می کند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بین اینکه حجم صادراتی ما در سال گذشته مناسب  بوده اما ارزش آن ناکافی است ، افزود :  در سال اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال می بایست تلاش کرد تا صادرات نسبت به واردات در اولویت باشد و فرهنگ صادراتی.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات غیر نفتی ایران از 3 میلیارد و 500 میلیون  دلار سال 81 به 44 میلیارد دلار در سال قبل افزایش یافته است، گفت: طی 15 سال توانستیم بیش از 11 برابر صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و طی 4 تا 5 سال آینده هم می‌توانیم میزان صادرات را به 60 تا 70 میلیارد دلار برسانیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: مثبت شدن تراز تجاری ما به معنای آن است که علی‌رغم تمامی مشکلات، توانسته‌ایم به صادرات کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون گروه ریسک کشوری ما از 7 به 6 کاهش یافته، اگرچه ما معتقدیم این گروه ریسک در رتبه2 یا 3 باید قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد:‌ کشور 120 میلیارد دلار ذخیره دارد و 2 درصد GDP ما بدهی است که کشورها می‌توانند تا 30 درصد GDP خود بدهی ایجاد کنند.

سید علی در خاتمه یادآور شد: در سال 96 درصدد هستیم تا با گسترش همکاریها در زمینه پوششش محموله های شرکت های پتروشیمی که در سال 95 آغاز ئ در سال جاری ضمن گسترش دامنه پوشش های بیمه ای برای این صادر کنندگان و جهت جذب صادر کنندگان جدیددر این زمینه از برنامه های اصلی ما خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار