معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از انجام 10 هزار مشاوره روان شناختی رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت این دانشگاه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال 95 خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید علیرضا مروجی،

 امروز  در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) با اشاره به اینکه شعار امسال این هفته «زندگی سالم ، با نشاط و امید» است گفت:این 10 هزار مشاوره روان شناختی با جذب 15 روا‌نشناس بالینی برای شهروندان کاشانی انجام‌شده‌است.

وی، افزود: 17 هزار و 200 کارگاه از کارگاه‍‌های برگزارشده مربوط به مهارت‌های زندگی و 14 هزار و 200 کارگاه نیز مربوط به مهارت‌های فرزندپروری بوده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در ادامه با اشاره به اینکه شعار امسال هفته سلامت «زندگی سالم ، با نشاط و امید» است گفت:بر اساس آمار سال 2015 افسردگی چهارمین بیماری بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، کمردرد و حوادث و سوانح از نظر شاخص (daly) است که بار بیماری یعنی جمع مرگ و میر و ناتوان افراد را بیان می‌کند.

مروجی،انگ زدن، عدم تکمیل درمان، وجود افراد غیرمجاز و دخالت در امور پزشکی و انکار بیماری را پنج چالش و مشکل بیماران افسرده برشمرد و گفت: در حال حاضر 6/23 درصد از افراد جامعه ما به بیماریهای روانی مبتلا هستند که 7/12 درصد از این افراد افسردگی دارند یعنی حدود 6 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت ما افسرده هستند.

وی، افسردگی را یکی از شایعترین بیماریهای روانی در سراسر جهان که در همه گروه‌های سنی می تواند بروز کند دانست و گفت: احساس غم و اندوه مداوم، لذت نبردن از زندگی ، ناامیدی، بیقراری و اضطراب، مشکلات خواب و غیره از علامتهای این بیماری هستند.

به‌گفته‌وی،افراد مبتلا ممکن است در انجام کارهای روزمره خود ، روابطشان با دیگران و حتی در شغلشان دچار مشکل شوند.

مروجی،با تاکید بر اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است گفت:این موضوع در برخی از گروه‌های آسیب پذیر مثل زنان، کودکان و نوجوانان و سالمندان اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سوم از افراد دارای مشکل جهت دریافت خدمات مراجعه نمی کنند تصریح‌کرد:در حال حاضر سیستم سلامت کشور خدمات قابل توجهی در زمینه پیشگیری و درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی ارائه می دهد.

به‌گفته‌وی، هر فرد می تواند با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت منطقه خود ، از نظر سلامت روان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز ، به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان، مشاوره تغذیه و رژیم درمانی ، خدمات سلامت دهان و دندان به گروههای هدف ،واکسیناسیون ،پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر و غیر واگیر ،خدمات مامایی ، باروری سالم ، مراقبت دوره ای نوزادان ، کودکان ،نوجوانان و جوانان ،میانسالان و سالمندان و آموزش در زمینه موضوعات بهداشتی را از دیگر خدمات دانشگاه در راستای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در مراکز خدمات جامع سلامت خاطرنشان‌کرد و گفت:شهروندان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای کلیه اعضای خانواده خود از این خدمات بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی، غذای سالم، جامعه سالم، سفیران سلامت، نهادهای اجتماعی، طرح تحول سلامت، ارتقاء کیفیت زندگی، سلامت روان نیاز همیشه و همه، هنر و رسانه، سواد سلامت و نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی از عناوین هفته سلامت به ترتیب از روز یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار «زندگی سالم ، با نشاط و امید» است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار