افزایش حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن

آمریکا قصد دارد با افزایش کمک های نظامی به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، حوثی ها را مجبور کند تا به میز مذاکره باز گردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ نشریه واشنگتن فری بیکن با درج خبر افزایش حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن نوشت، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا خواستار راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ میان طرف های درگیر در یمن شد. وی خواستار مذاکرات سعودی ها و حوثی ها تحت نظارت سازمان ملل متحد شد.

متیس همچنین افزود که حمایت های نظامی از متحدان منطقه ای آمریکا را افزایش خواهد داد. وزیر دفاع آمریکا این صحبت ها را بعد از دیدار دو روزه خود از عربستان سعودی و در واکنش به مقاماتی که گفته بودند نیروی نظامی راه حل بحران منطقه نیست، مطرح کرد.

جان آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل گفت، صحبت های متیس پیام روشنی برای مقامات سعودی بود که اقدامات نظامی باید همراه با مذاکرات سیاسی باشد؛ نه اینکه فقط متکی به اقدامات نظامی باشد.

آلترمن به واشنگتن فری بیکن گفت: «چیزی که من از صحبت های متیس برداشت می کنم این است که وی به شکل محرمانه به سعودی ها گفته است، ما در کنار شما هستیم و به شکل عمومی گفته که این بحران نیازمند راه حلی سیاسی است.»

آلترمن افزود: «پیام آمریکا برای حوثی ها این است که هم از سعودی ها و هم از مذاکرات سیاسی حمایت خواهد شد، بنابراین باید به میز مذاکره باز گردید.»

دولت ترامپ پیامهایی پیچیده را ارسال کرده است که از تمایلش برای وارد شدن در بحران یمن حکایت دارد.

مقامات آمریکایی هفته پیش اعلام کردند که به دنبال حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی ها در یمن هستند. یک روز بعد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت، هدف از اعزام نیروی نظامی به یمن مبارزه با تروریست های داعش و القاعده است.

آمریکا تاکنون به عربستان سعودی کمک های نظارتی، جاسوسی و سوخت گیری ارائه کرده است. دیوید وینبرگ یکی از مقامات عالی رتبه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) گفت، افزایش کمک های نظامی آمریکا به احتمال زیاد شامل زیاد شدن پروازهای شناسایی و سوخت گیری به همراه افزایش مشاوران نظامی است.

وینبرگ مدعی شد، افزایش کمک های آمریکا سبب خواهد شد تا ائتلاف به رهبری عربستان مناطق بیشتری را در ماه های آینده به دست بیاورد، اما این مسئله تغییر چندانی در وضعیت جنگ نخواهد داشت؛ عربستان باید تلاش کند تا با برنامه ریزی بندر استراتژیک حدیده را اشغال کند، جایی که تجهیزات و سلاح به دست شورشیان می رسد.

متیس به شکلی علنی از عربستان و امارات متحده عربی درخواست نکرد تا از بمباران حدیده خودداری کنند. گروه های کمک رسانی بین المللی هشدار داده اند که بمباران این بندر اوضاع وخیم انسانی را در کشور یمن بدتر خواهد کرد.

در یمن پیش از جنگ نیز نزدیک به 90 درصد مواد غذایی این کشور از خارج وارد می شد و جنگ و بمباران ها موجب اختلال در واردات مواد غذایی به این کشور شده است.

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، برنامه جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) در گزارشی درباره عواقب وخیم امنیت غذایی یمن در صورت تخریب زیر ساخت های بندر حدیده بر اثر حمله هوایی یا جنگ در این شهر هشدار داد.

عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار