اردبیل؛

تلقیح مصنوعی بیش از 33 هزار دام سنگین در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تلقیح مصنوعی بیش از 33 هزار دام سنگین سال گذشته در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی با اعلام این خبر افزود: تلقیح مصنوعی به عنوان رکن اصلی اصلاح نژاد دام های سنگین روستایی یکی از مهمترین و کاربردی ترین روشهای بهبود عملکرد دام های بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران محسوب می گردد.

وی گفت: از مهمترین مزایای تلقیح مصنوعی می توان به مواردی از قبیل: افزایش تولیدات دامی، کاهش هزینه های تولید، افزایش ارزش ژنتیکی دامها، حذف هزینه نگهداری گاو نر، پیشگیری از بیماریهای تولید مثلی، امکان انتخاب اسپرم بهترین گاوها و ... می توان اشاره نمود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: پروژه تلقیح مصنوعی دام سنگین در حال حاضر جزو اولویتهای اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی استان و کشور قرار گرفته و بطور جدی پیگیری می شود.

تکلوی بیان کرد: در طول سال 1395 در راستای تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" با تلاش و پیگیریهای جدی همکاران معاونت بهبود تولیدات دامی استان و شهرستانها و با بکارگیری مأمورین تلقیح بخش خصوصی و دولتی تعداد 33 هزار و 711 مورد تلقیح دام سنگین ثبت گردیده که 21 هزار و 374 مورد آن مربوط به گاوهای اصیل و 12 هزار و 337 مورد مربوط به دامهای سنگین دورگه و بومی روستایی بوده است که در مقایسه با سال 94 حدود 8 و 2 دهم درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: از این تعداد 5 هزار و 27 مورد تلقیح با اسپرم گاو دو منظوره شیری - گوشتی (عمدتاً سیمنتال) بوده که در مقایسه با آمار سال 94 (تعداد541 مورد) حدوداً 10 برابر گردیده و همچنین با خرید و توزیع اسپرم گاومیش ایتالیایی تعداد 472 مورد گاومیش تلقیح گردیده که نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد دامهای بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران روستایی و اقتصادی نمودن این حرفه می تواند ایفا نماید.

وی تصریح کرد: افزایش روزافزون جمعیت و نیاز فزاینده به فرآورده های دامی برای تامین سلامت و امنیت غذایی کشور از یک طرف و محدودیت منابع موجود بویژه وضعیت پوشش گیاهی مراتع و چراگاهها و پایین بودن بازده اقتصادی دامهای بومی در سامانه پرورش روستایی از طرف دیگر باعث گردیده تا بکارگیری اصول علمی و یافته های نوین مدیریتی در پرورش دام امری ضروری و اجتناب ناپذیر باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.