تبریز؛

امضای تفاهم نامه برای توسعه فناوری نفت و گاز در آذربایجان شرقی

تفاهم نامه همکاری مشترک علمی و فناوری بین ستاد توسعه فناوری نفت ، گاز و زغال سنگ کشور با استانداری آذربایجان شرقی امضا شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛در این تفاهم نامه که امروز به منظور همکاری مشترک در زمینه بسط و توسعه علمی، فناوری و صنعتی موجود در حوزه نفت و گاز استان و ارتقای آن در مقیاس کشوری و بین‌المللی، امضا شد بر تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه خوشه صنعتی تجهیزات صنایع نفت و گاز در استان تاکید شده است.
همگرایی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به منظور بهبود فضای کسب و کار، تسهیل ورود بنگاه‌های منطقه به زنجیره تامین شرکت‌های مادرصنعت نفت و گاز و انتقال تجارب شرکت‌های فنی و مهندسی صنعت نفت و گاز به خوشه صنعتی نفت و گاز استان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.
در این تفاهم‌نامه همچنین ضرورت انسجام‌بخشی به فعالان بخش مهندسی و صنایع نفت و گاز استان و توسعه خوشه صنعتی مربوطه به‌عنوان ظرفیت بزرگ ارزش اقتصادی و بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌های داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و زغال سنگ کشور در حاشیه امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه بیشترین ارزش افزوده نفت و گاز در دست کسانی است که تجهیزات لازم برای بهره برداری و فرآوری این محصولات را دارند گفت: دانشگاههای متعدد، افراد خلاق، رشته‌های درسی متنوع، شرکتهای خصوصی توانمند با زیرساختهای بالا و علاقه‌مند زمینه‌های توسعه فناوری در این حوزه را دور از ذهن نمی‌کند.
جعفر توفیقی ادامه داد: سعی داریم توان علمی کشور را با صنعت نفت گره بزنیم و در این راستا بدون شک استفاده از ظرفیتهای شرکت‌های دانش بنیان نتیجه مطلوبی خواهد داد.
وی با اشاره به توان زیربنایی، صنعتی، نیروی انسانی و نیروی صنعتگر آذربایجان شرقی گفت: این استان می‌تواند بازیگر فعالی در توسعه فناوری نفت و گاز باشد.
توفیقی همچنین به حمایت همه جانبه این ستاد از صنعتگران و توانمندی‌های شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان تجهیزات نفت و گاز را تولید می‌کنند که در راستای حمایت از تولید داخلی سازوکارهای لازم برای تسریع در همکاری‌های این شرکت‌ها با صنعت نفت و گاز فراهم می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکتهای دانش بنیان استان در زمینه نفت و گاز گفت: آماده ایم تا براساس اعلام نیاز صنایع نفت و گاز همکاری‌های جدی خود را در حوزه تامین تجهیزات نفت و گاز آغاز کنیم.امضای تفاهم نامه برای توسعه فناوری نفت و گاز در آذربایجان شرقی
اسماعیل جبارزاده با اشاره به اینکه طبق برآورد‌ها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای تعمیر، تجهیز و نگهداری تجهیزات نفتی در کشور هزینه می‌شود گفت: صنعتگران آذربایجان شرقی می‌توانند نقش قابل توجهی در کاهش این هزینه‌های تحمیلی بر دولت داشته باشند 
وی از علاقه مندی و توان شرکتهای خصوصی و دانش بنیان فعال در استان در زمینه تولید تجهیزات نفتی خبر داد و افزود: اگر بخش خصوصی ما در جریان سازوکارهای لازم برای تنظیم قرار داد با شرکت نفت قرار گیرند مسلما کمک شایانی به این بخش خواهد کرد.
جبارزاده گفت: بیش از صد شرکت بصورت انفرادی و جزئی در آذربایجان شرقی در زمینه نفت و گاز فعالیت می‌کنند که اگر مقدمات ایجاد مجموعه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی با شرکت نفت فراهم شود، نتایج مطلوبی خواهد داشت.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی توان و باور لازم برای ایجاد مجموعه هلدینگ را دارد، اما زبان نفت، یک زبان خاص است که نیازمند مشاوره و راهنمایی هستیم.
جبارزاده گفت: اگر صنعتگران استان آذربایجان شرقی در جریان برنامه‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله و افق برنامه‌های وزارت نفت قرار گیرند، می‌توانند بخش مهمی از نیاز این صنعت را تامین کنند.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.