به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اعتباربخشی و حضور در رتبه بندی بینالمللی بسیار مهم است و مقدمه این کار این است که دانشگاهها اعتباربخشی ملی شوند. ما همه دانشگاهها را اعتباربخشی کردهایم و نتایج آن را ارسال کردیم و برای اولین بار تمامی موسسات آموزشی را اعتباربخشی کردیم. تعدادی از آنها که توانسته اند در راند اول شاخص ها را کسب کنند و بقیه نتایج را به دانشگاه ها می فرستیم.
وی گفت: از دانشگاه ها خواسته ایم که آنها را نقد و بررسی کنند تا بتوانیم اعتباربخشی را ارتقا دهیم و در همین دوره کاری نتایج بقیه دانشگاه ها را اعلام کنیم. در راند اول ۷ دانشگاه علوم پزشکی حداقل های لازم را برای اعتباربخشی کسب کنند.
معاون وزیر بهداشت افزود: در اعتباربخشی دو نوع شاخص حداقلی و آنچه مطلوب است داریم که اینها توانستند تمام این شاخص ها را کسب کنند. از این راه چارچوبهای خوبی برای افزایش کیفیت خود بدست بیاورند. دانشکده ها و دانشگاه هایی که توانستند این درجه را کسب کنند برای دو سال درجه اعتباربخشی شان محفوظ خواهد بود. بخش هایی که این درجه اعتباربخشی را ندارند گاهی اخطارهای آموزشی، ارزیابی ۶ ماهه دوباره و اجازه های مشروط کسب می کنند.
۷ دانشگاه علوم پزشکی وارد اعتباربخشی بین المللی می شوند
وی یادآور شد: این موضوع مقدمه ای برای افزایش کیفیت آموزش پزشکی است . این ۷ دانشگاه وارد اعتباربخشی بین المللی نیز می شوند.
لاریجانی گفت: کشور ما در حوزه آموزش پزشکی پیشرفت زیادی کرده است و در همه استانهای کشور حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی داریم، همچنین همه مقاطع پزشک عمومی، تخصصی و فوقتخصصی و تمامی رشتههای تخصصی و فوقتخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم.
وی افزود: در زمینه گسترش ارتباطات منطقهای . بالاتر از سطح منطقه در سطح بین المللی آمادگیهای لازم در کشور وجود دارد، کار بینالمللی ظرافتهای خاص خود را میطلبد که ما برای این کار سند مناطق آمایشی را تصویب کردهایم که بتوانند ارتباطات بین المللی را توسعه دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دلیل این کار این است که بتوانیم در منطقه فعالیت های جدیدی را در حوزه آموزش پزشکی توسعه دهیم و بتوانیم با دانشگاه ها تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم. به برخی از دانشگاه های علوم پزشکی اجازه تأسیس شعبههای بینالمللی داده شده است. همچنین در شرایط فعلی تعداد دانشجوهای بینالمللی افزایش پیدا کرده است و ظرفیت کشور ما در این زمینه بالا است دانشگاههای برای گسترش عرصه بینالمللی آمادگیهای لازم را دارند.
لاریجانی درباره بودجه یک تا سه درصد حوزه آموزش گفت: این بودجه باید از بخش درآمد اختصاصی دانشگاه ها به آموزش اختصاص می یافت که امیدواریم این بودجه به همه حوزه های آموزشی دانشگاهها داده شود.
وی درباره میتوانند در زمینه بینالمللی فعالیت کنند اما فعالیتها متفاوت است، ما در تمامی مناطق آمایشی بحث بینالمللی را دنبال میکنیم و هر دانشگاه که توانایی مناسبی داشته باشد ممکن است شعبه پذیرش دانشجوی خارجی را بگیرد.
ایجاد دورههای آموزش مجازی برای حوزه کارآفرینی دانشگاه های علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره کارآفرینی در حوزه علوم پزشکی گفت: حرکت بسیار مهمی از سال گذشته در دانشگاههای علوم پزشکی شروع شده و تمامی دانشگاهها به سوی نسل سومی شدن در حرکت هستند. دانشگاهها باید بحث کارآفرینی را جدی بگیرند.
وی گفت: ما گروهی از باهوش ترین افراد را برای گروه علوم پزشکی انتخاب می کنیم و در مقاطع بالاتر وارد می شوند این افراد بهترین گروه هستند که بتوانند نوآوری و کارآفرینی در کشور را گسترش دهند. دانشجویان دکتری علوم پایه پزشکی باید بتوانند شرکت های دانش بنیان را تاسیس کنند امیدواریم در آینده نزدیک دورههای آموزش مجازی را برای تمام دانشگاه های علوم پزشکی ساماندهی کنیم.
تمامی برنامههای آموزشی را بازنویسی کردهایم
لاریجانی افزود: این دوره ها جزء ضروریت برنامه های درسی قرار می گیرد تا فارغالتحصیلان با بازار کار آشنایی پیدا کنند و ما با این دیدگاه تمامی برنامههای آموزشی را بازنویسی کردهایم و در همین دوره مدیریتی تمامی برنامه های درسی حوزه علوم پزشکی را بازنگری کنیم.
وی گفت: بحث اشتغال آفرینی و اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه ها بتوانند کار مناسبی داشته باشند در قالب دانشگاههای نسل سوم است. این دانشگاه ها تنها در حوزه آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات نیستند بلکه باید افرادی را تربیت کنند که با نوآوری خود مسیر کاری جدیدی را برای خود و مردم ایجاد کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از شاخص های رتبه بندی دانشگاه های امروز میزان توانایی فارغ التحصیلان است. اینکه فارغ التحصیلان کجا و چگونه مشغول کار می شوند مهم است.
وی درباره توسعه فعالیت بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: توسعه این فعالیت ها باید در یک چارچوبی انجام بگیرد. ما شرایط کشور و فرهنگ را باید رصد کنیم. همه دانشگاه ها می توانند فعالیت های بین المللی داشته باشند اما ظرفیت های هر دانشگاه متفاوت است.
لاریجانی افزود: دانشگاه های کوچک تر می توانند اساتید بین المللی را به عنوان استاد وابسته انتخاب کنند و یا ارتباط مجازی داشته باشند و یا تبادل استاد و دانشجو داشته باشند. این موضوع با ایجاد شعبه بین المللی متفاوت است.
تدوین برنامه آمایش بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی
وی افزود: دانشگاه های بزرگ تر می توانند شعبه بین المللی داشته باشند که دانشجو با مدرک بین المللی تربیت کند. ما برای اینکه ارتباطات بین المللی چارچوب داشته باشد برنامه آمایش بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی را از طرف وزارت بهداشت تدوین می کنیم و حوزه بین المللی هر کدام از دانشگاه ها تعریف می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هر دانشگاه علوم پزشکی که توانایی اش را داشته باشد و قوانین، شرایط هر دو کشور اجازه دهد امکان اجازه شعبه بین المللی را دریافت خواهند کرد.
انتهای پیام/