رانندگی در شب به مهارت و تجربه زیادی نیازدارد.

ستوان دوم مرتضی ابراهیمی کارشناس فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران در گفگتو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اغلب مردم نمی پذیرند رانندگی در شب با رانندگی در روز متفاوت است، اما با توجه به این نکته که درشب معمولا تعداد خودروهایی که تردد می کنند کمتر از خودروهایی است که در روز حرکت می کنند ، متاسفانه درصد تصادفات رخ داده درشب با توجه به تعداد کمتر خودروها بیش تر از تصادفات روز است.

وی با بیان اینکه رانندگی در شب به مهارت و تجربه زیادی نیازدارد، افزود: اعمالی که راننده برای بهتر دیدن و بهتر دیده شدن انجام می دهد از جمله این نیاز مهارت و تجربه ها است.

ستوان دوم ابراهیمی گفت: از طرف دیگر تشخیص فاصله وسایل نقلیه و سرعت آنها دو عامل اساسی برای جلوگیری از تصادفات وسایل نقلیه است که این امر در شب به دلائل مختلف به خوبی صورت نمی گیرد.

کارشناس فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران افزود: در زمان رانندگی در شب حوزه دید راننده منحصر به محدوده ای است که بوسیله نور چراغ های وسیله نقلیه روشن شده، به طور خلاصه می توان مهم ترین علل وقوع تصادفات در شب را به شرح زیر نام برد:

تاریکی هوا و محدود شدن دید راننده

دراین شرایط دیدن وسایل نقلیه و عابرانی که از نقطه خارج از مخروط دید راننده وارد میدان دید وی می شوند بسیار دشوار است و زمان عکس العمل راننده در این شرایط کفایت لازم را برای جلوگیری از وقوع تصادف یا حادثه ندارد.

استفاده از نور بالای چراغ ها

هنگامی که خودروی روبرویی از نور بالا استفاده می کند قدرت دید راننده مقابل به شدت کاهش می یابد و در نتیجه قادر به تشخیص وضعیت مقابل خود نیست که این امر باعث انحراف وی از مسیر اصلی و وقوع تصادف می شود.

خستگی و خواب آلودگی

محدودیت دید راننده در شب و توجه اجباری به منطقه روشن شده از نور چراغ خودرو و نیز انعکاس ناشی از نور چراغ خودروهایی که از روبرو در حرکتند هم بر روی سیستم عصبی راننده تاثیر می گذارد و باعث خستگی چشم و در نهایت خستگی تمام بدن او می شود.

در این مرحله راننده به تدریج حساسیت و دقت خود را از دست می دهد و نمی تواند هنگام مواجهه شدن با موانع و خطرات واکنش صحیحی از خود نشان دهد و در نتیجه حادثه بوجود می آید.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.