کارشکنی دشمنان نظام در مسیر پیشرفتِ ایران از موضوعاتی است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب به انحای مختلف بروز پیدا کرده و به نظر می رسد درسال های اخیر جنگ با ایران با تمرکز بر قالب‌های اقتصادی دو چندان شده است.

کارشکنی در مسیر پیشرفت ایران اسلامی با تاکتیک تضعیف اقتصادی/تولید داخلی شاه کلید پیشرفت اقتصادیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشکنی و ایجاد هزینه در مسیر پیشرفت ایران اسلامی موضوع  جدیدی نیست و با بررسی فراز و فرودهای قریب به چهار دهه گذشته به این واقعیت پی می‌بریم که دشمنان نظام به این جمع بندی رسیده اند که نه با ترورهای کور و نه با تهدید و به رخ کشیدن گزینه های نظامی قادر به توقف روند پیشرفت و شکوفایی کشور ایران نخواهند بود.

در این میان تمرکزِ بر حوزه اقتصادی و تلاش برای نفوذ در این حوزه، از نمونه روش‌ها و تاکتیک‌های نامیمونی است که دشمنان این مرز و بوم پس از شکست در پروژه‌های متعدد در دستور کار قرار داده‌اند.

در ذیل این گزارش تلاش می شود تا موضوع تحرکات اقتصادی دشمن علیه ایران و سوء استفاده از نقاط ضعف احتمالی و برخی از راه کارهای مؤثر برای بستن روزنه‌های رسوخ و نفوذ در این عرصه، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

شهرام نیابتی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به تلاش دشمن برای ناکارآمد نشان دادن حاکمیتِ ایران اسلامی، عنوان کرد: در این میان، با عنایت به اهمیت اقتصاد، تمرکز بر این مقوله، با جدیت بسیاری پیگیری می‌شود.

وی افزود: اساساً عرصه اقتصادی از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که به دلیل تأثیر مستقیم آن بر کیفیت زندگی مردم، مورد توجه معاندان قرار دارد و با اتکای به آن تلاش می کنند به نوعی مدیریت کلان نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سئوال ببرند.

نیابتی عنوان کرد: قطعاً فشار همه جانبه جهان غرب در عرصه‌های مختلف، باعث ایجاد مشکلات و پیچیدگی هایی برای کشور شده است اما مقاومت سی و هشت سال گذشته، نشان داده، مؤلفه مذکور در برابر این هجمه‌ها به مثابه پادزهری خنثی کننده در مواجهه و مقابله با تحرکات نامیمون دشمنان بوده است.

دانش آموخته رشته اقتصادگفت: موضوع اقتصاد مقاومتی نیز از این حیث تعریف و طراحی شده که متأسفانه خواسته یا ناخواسته از سوی برخی به مقاومت در برابر اقتصاد تعبیر می شود که به واقع، می‌توان آن را به نوعی از کژفهمی و تجاهل یا ناآگاهی توصیف کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، یک نقشه راهِ جامع و اصولی برای پیمایش مسیر توسعه در پیچ و خم فشارهای نخ‌نما شده دشمن محسوب می شود که قطعاً تلاش برای حصول و تحقق سیاست‌های مرتبط با این عرصه، نتایج شایسته و برجسته‌ای به همراه خواهد داشت.

نیابتی عنوان کرد: حصول این امر، ابتدا به ساکن مستلزم رفع برخی کاستی‌ها، نارسایی‌ها و ضعف‌های اقتصادی است و معضل اشتغال و بیکاری از نمونه های بارز آن به شمار می‌رود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: در صورت رفع معضل بیکاری، علاوه بر توانمند شدن بنیه اقتصادی و جلوگیری از هدر رفت استعدادهای بومی و داخلی، زمینه توطئه و دسیسه چینی دشمن برای پیاده سازی پروژه ناکارآمدی نظام نیز خنثی خواهد شد.

وی افزود: رفع معضل بیکاری، باعث همسویی و همنوایی نیروی انسانی مستعد و توانمند کشور در راستای پیشرفت اقتصادی خواهد شد.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: توجه به امر تولید، یکی از ظرفیت‌هایی است که با اتکای به آن می‌توان فرصت‌های شغلی بی شمار و انبوهی را به جامعه متقاضی عرضه کرد و بازخورد این امر در تسریع توسعه اقتصادی بسیار نافذ و تعیین کننده محسوب می شود.

غلبه اقتصاد توزیعی بر اقتصاد تولیدی،برای کشور مخرب و زیان بار خواهد بود

باقر فلاحی، محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به ضرورت مهار و کنترل هوشمندانه واردات بی رویه، گفت: متأسفانه سودجویی عده‌ای خاص باعث می‌شود تا برخی اقلام و محصولات که اتفاقاً مشابه داخلی آن نیز وجود دارد، به‌صورت افسار گسیخته وارد کشور شود و قطعاً نتیجه این امر منحوس، فلج شدن تولید داخلی خواهد بود.

وی افزود: تا زمانیکه نسبت به قاچاق کالا و مهار واردات بی رویه به توفیق حداکثری نائل نشویم، محال است در حمایت از تولید داخلی، دستاورد سازنده ای کسب نماییم.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: برخی گزارشات موید این واقعیت است که پدیده قاچاق از سوی دشمنان نظام و امت به عنوان پروژه‌ای تخریبی در جهت تضعیف اقتصاد داخلی پیگیری می‌شود که به نوعی می توان آن را بخشی از تاکتیک دشمن در جنگ اقتصادی عنوان کرد.

فلاحی با اشاره به ضرورت مقابله همه جانبه با قاچاق عنوان کرد: در برخی عرصه ها، اقتصاد توزیعی به اقتصاد تولیدی سیطره پیدا کرده و می‌طلبد با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، این امر (اقتصاد تولیدی) به عنوان اولویتی جدی در سیاست گذاری ها لحاظ شود.

محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی عنوان کرد: اگرچه در گفتار برخی از مسئولان توجه به تولید پیاپی تکرار می شود اما متأسفانه خروجی این گفتارها، مثبت و سازنده به نظر نمی‌رسد و همچنان شاهد تنوع کثیر کالاها و محصولات خارجی در بازار مصرف ایران هستیم و باید نسبت به کنترل این عارضه، اقدامات جدی تری عملیاتی شود.

از تولید بیشتر تا اخذ مالیات بیشتر/وابستگی دولت به مردم تشدید شود

نظام الدین کاویانی، پژوهشگر اقتصادی،در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش تولید و ثمرات سازنده آن در تأمین منافع کلان کشور در عرصه اقتصاد گفت: تولید،نه تنها اشتغالزا است، بلکه با ارتقای ظرفیت های مرتبط با این عرصه، درآمدزایی شایسته ای نیز برای دولت حاصل می‌شود که به تبع در چنین شرایطی امکان اداره کشور با سهولت هر چه بیشتری فراهم خواهد شد.

وی افزود: بطور طبیعی با تولید بیشتر، مالیات مضاعف‌تری اخذ می‌شود و در چنین شرایطی وابستگی مردم به دولت کم شده و بر وابستگی دولت به مردم افزوده خواهد شد که البته این افزایش مالیات باید به‌صورت تدریجی و بعد از قَوام گرفتن بنیه تولید داخلی، کلید بخورد.

کاویانی گفت: یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه و پیشرفت اقتصادیِ جوامع غربی به افزایش وابستگی دولت به مردم باز می گردد و قطعاً در چنین شرایطی، مردم مطالبه‌گر خواهند بود و دولت خود را مجاب به پاسخگویی در قبال انتظارات و توقعات عمومی می داند، زیرا این مردم هستند که نیاز دولت را تأمین می کنند و به تبع تصدی گری مستقیم دولت در چنین بستری، بیش از پیش کاسته خواهد شد که خروجی این امر خطیر، بسیار سازنده و مؤثر به نظر می‌رسد.

پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد: با بررسی مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور با عناوین ریز و درشتی از نارسایی‌ها مواجه می‌شویم که بزرگ بودن حجم دولت، پدیده قاچاق، سیستم بانکی ناکارآمد در بخش تولید، ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت، ضعف اقتصاد دانش بنیان، کوچ روستانشینان به مناطق شهری برای دستیابی به فرصت‌های شغلی هر چه بیشتر و ...، از نمونه های آن به شمار می‌رود که قطعاً با مرتفع ساختن چالش‌های اشاره شده، قادر خواهیم بود به یکی از قدرتمندترین اقتصادها در منطقه مبدل شویم.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
دشمن اقتصادی ما، سوء مدیریت به واسطه عدم تخصص و عدم تعهد برخی مسئولین است. مسئولینی که هیچ اعتمادی به توان داخلی ندارند و آنهایی که به خاطر منافع خود حاضرند منافع جامعه را فدا کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام اصلی ترین ابزار امریکا در اقتصاد ایران که ریشه همه مشکلات ریز ودرشت اقتصادی در ایران است حاکمیت ارزشهای دلار تروریستی امریکا است که باید در ایران بایکوت شود و وجود نداشتن ارزشهای اقتصاد ایران اسلامی بزرکترین ضعف است باید ارزشهای اقتصادی ایران بر ریال باشد ونحوه محاسبه ارز باید تغببر کند تا به توانیم مشکلات اقتصادی را از ریشه وخواستکاه ان که دلار است اصلاح کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
آن چيزي كه باعث شكست كشور مي شود فساد مسولين دولتي و رابطه با آمريكا واسرائيل است
Iran (Islamic Republic of)
Pedram
۰۸:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
چون سودهای فراوانی از واردات چه رسمی و چه قاچاق میبرند
آخرین اخبار