کرمانشاه؛

عشایر جامعه ای کم هزینه و پر منفعت برای کشور

عشایر جامعه ای کم هزینه و پر منفعت برای کشورند که با تمام توان در خدمت تولید هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرماندار شهرستان گیلانغرب گفت: عشایر جامعه ای کم هزینه و پر منفعت برای کشورند که با تمام توان در خدمت تولید هستند و اگر به امور و نیازهای این جامعه مولد رسیدگی نشود ناچارند که این زندگی را رها کنند که این مسئله بر چرخه اقتصادی کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های جامعه عشایری نقش به سزایی در زندگی این قشر از جامعه دارند گفت: این مسئله همواره مورد درخواست و یکی از نیازهای جامعه عشایری بوده که باید مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: سال گذشته عشایر استان بیش از 10000تن گوشت قرمز،24500 تن شير، 600 تن روغن حيواني و انواع فرآورده های دامی و محصولات صنایع دستی، تولید کردند.

آزادی گفت :جامعه عشايري استان كرمانشاه با 14109خانوار و جمعيتي معادل 79207 نفردرقالب 14 ايل و با در اختیار داشتن بالغ بر 1500000 راس دام،حدود30 درصدازكل دام استان و7 درصد ازكل دام عشايركشوررا به خوداختصاص داده اندوازلحاظ تعداددام، در رتبه چهارم كشوري قراردارند.

آزادی افزود :عشایر استان در سال گذشته بیش از ده هزارتن گوشت قرمز ، 24500 تن شير، 1630تن الياف دامي (پشم ،كرك ،مو) ، 600 تن روغن حيواني و بيش از21900قطعه انواع صنایع دستی(چيخ،چادر،خورجين،گليم،گيوه،قالي،وقاليچه،نمد،موج،جاجیم و...) را به ارزش بیش از2700 میلیارد ریال تولید و روانه بازارمصرف نمودند وسهم عمده ای درچرخه اقتصاد و تولیدات استان ایفا کردند.

وی با اشاره به افزایش تولیدات عشایر گفت:امیدواریم با توجه به اینکه تحقق اقتصاد مقاوتی سرلوحه فعالیتهای دستگاههای اجرایی کشور قرارگرفته است بتوانیم تولیدات عشایر را تا20درصد در سالجاری افزایش دهیم.

جامعه عشايري شهرستان گیلانغرب دارای 1448خانوار و جمعيتي معادل 8220نفر در قالب ایل های کلهر، ترکاشوند، جمهور و زوله می باشد.

عشایر ایل کلهر دوره ييلاقي خود را در مراتع شهرستان های گیلانغرب و اسلام آباد غرب و دوره قشلاقي را در مناطق گرمسيري شهرستان سپري مي کنند. همچنین تعدادی از عشایر ایل های ترکاشوند، جمهور و زوله نیز دوره قشلاق خود را در مناطق گرمسیری شهرستان (پشته حاجیان و سومار) می گذرانند.

شغل اصلي عشایر شهرستان گیلانغرب دامپروري و بالغ بر 189 هزارواحد دامي را در اختيار دارند.

تولیدات دامی سالانه عشایر شهرستان 1100تن گوشت قرمز و 2652 تن شیر و 176تن الیاف دامی است.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۹:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام چرا دولت و مسولان به فکر ما عشایر نیستند نه وامی نه حمایت نه بیمه خوبی نه امکانات خوبی نه جاده مناسبی در قشلاق واصلا کمی به خودم می اندیشم ما عشایر برای دولت مردان غریبه ایم خودمانیم با درد خودمان