معاون اداره کل عشایر خوزستان از کوچ 23 هزار خانوار عشایری از استان به سوی مناطق کوچ ییلاقی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ بیژن زیلایی، معاون اداره کل عشایر خوزستان در این خصوص گفت: عشایر کوچنده در ییلاق به 5 زیست‌بوم برون استانی که شامل 7 استان کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و گرمای زودرس عشایر امسال خیلی زود کوچ می‌کنند و تعداد کل خانوار عشایر 23 هزار است که 16 هزار و 970 خانوار برون‌کوچ و 6304 خانوار درون‌کوچ هستند.

زیلایی افزود: عشایر در قالب کوچ پاییزه وارد استان ما می‌شوند و در قالب کوچ بهاره از استان خارج می‌شوند و به سایر استان‌ها کوچ می‌کنند و کوچ ییلاقی 3 تا 4 ماه طول می‌کشد و بعداً دوباره به استان بازمی‌گردند.

معاون اداره کل عشایر خوزستان با اشاره به برگزاری جلسات مربوط به امور عشایر اذعان داشت: در این جلسات هماهنگی لازم برای حفظ امنیت کوچ‌نشینان، مرمت راه‌های کوچ و تأمین ارزاق و مایحتاج عشایر انجام شده است.

وی تصریح کرد: تأمین غذایی عشایر با همکاری شرکت‌های تعاونی و اداره کل امور عشایر صورت می‌گیرد و غذاهای عشایر و علوفه مورد نیاز دام آن‌ها توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود.

بیژن زیلایی اظهار داشت: امنیت مسیر کوچ توسط بسیج عشایر که در راه‌ها مستقر هستند شکل می‌گیرد. در مسیر کوچ هم اگر دام‌ها نیاز به واکسن داشته باشد ارگان‌های پزشکی و دامداری در طول این راه‌ها مستقر هستند و آب و آبرسانی به این عشایر نیز توسط امور عشایر انجام می‌شود.

وی در خصوص مسیر کوچ عشایر خاطرنشان کرد: نیروهایی برای بازدید این مسیرها و رفع مشکلات آن‌ها بسیج شده‌اند و از مسیرهایی که عشایر عبور می‌کنند بازدید خواهند کرد.

زیلایی بیان داشت: دورترین و طولانی‌ترین نقطه کوچ‌ همدان است و 4 مسیر برای خروج کوچ‌نشینان از استان وجود دارد که شامل خروجی اندیمشک، خروجی اندیکا، خروجی دهدز و خروجی بهبهان می‌شود.

معاون اداره کل عشایر خوزستان اذعان کرد: عشایر درون‌کوچ نیز حداقل 5 کیلومتر مسیر را طی می‌کنند و به مناطق شمالی استان شامل ارتفاعات باغملک، دزفول و ایذه می‌روند.

این مقام مسئول در خصوص آموزش دانش‌آموزان عشایری گفت: آموزش و پرورش همزمان با شروع فصل کوچ معلم‌هایی را همراه این عشایر برای آموزش فرزندان آن‌ها می‌فرستد و در مسیر کوچ نیز آموزش ادامه دارد تا زمانی که فصل تحصیل تمام شود.

بیژن زیلایی بیان کرد: 35.1 درصد عشایر به صورت کاملا سنتی، 33 درصد نیمه ‌سنتی و 29 درصد با وسایل نقلیه مسیرهای کوچ را طی می‌کنند و کوتاه‌ترین مسافت کوچ‌ 40 کیلومتر و طولانی‌ترین مسافت 500 کیلومتر است.

وی در خصوص مشکلات این قشر اذعان داشت: عبور عشایر از تونل‌ها و پل‌ها به علت عدم پیش‌بینی کنار گذر جهت عبور دام عشایر و نبودن راه‌های ارتباطی نیز مشکل بزرگی برای عشایر است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.