به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر قرار است برای جایی کار کنید، یعنی باید تقریبا دو سوم از ساعات بیداریتان را در آن محیط و در ارتباط با کارهای آن مرکز، بگذرانید. در واقع یعنی بیشتر از اعضای خانوادهتان با همکارانتان روبهرو خواهید شد. پس همانطور که در ازدواج و در روابط خانوادگی، صداقت حرف اول را میزند؛ در کار هم همین نکته را رعایت کنید. در مصاحبۀ کاریتان صداقت را رعایت کرده و از زدن هر حرف یا ادعایی که بر خلاف واقع باشد، بپرهیزید.
تاحالا چند بار با عبارت «معضل بیکاری» روبهرو شدهاید؟ صد بار؟ هزار بار؟ میلیونها بار؟ درست است! این عبارت از معدود موضوعاتی است که در هر مذاکره و نشستی حضور ثابت دارد. از دورهمیهای چند نفرۀ فامیلی بگیر تا نشستهای بزرگ ملی که توسط مسوولین دولتی برگزار میشود. از آنجاییکه بیکاری میتواند مسایل بسیاری مانند اعتیاد، جدایی، جُرمزایی و... را در پی داشته باشد، هرکس سعی میکند با توجه به جایگاه خود، در تفسیر علتهای این معضل و پیدا کردن راهحلی برای آن نقش داشته باشد. دلیلی که معمولا به آن اشاره میشود، «نبودن کار» است، در حالیکه خیلی از وقتها کار وجود دارد اما افراد، در به دستآوردن آن جایگاه شغلی موفق نمیشوند. نگاهی به اطراف خودتان بیندازید و ببینید چندین نفر را میشناسید که بارها از طرف مراکز مختلف برای مصاحبه دعوت شدهاند اما جواب رد گرفتهاند؟! در ادامه سعی میکنیم برخی مسایل عمومی و اولیه را که برای یک مصاحبۀ کاری موفق، لازم است؛ بیان کنیم.
موفقیت در مصاحبه کاری
۱. به ظاهرتان اهمیت بدهید
برای یک مصاحبۀ کاری موفق، قبل از هر چیز باید به ظاهرتان برسید. منظور این نیست که بهترین و گرانقیمتترین لباسهایتان را بپوشید؛ بلکه باید به تناسب پوششتان با محلی که برای مصاحبه میروید، فکر کنید. شاید نوع پوششتان را اینطوری توجیه کنید که «من استایلم همینه. همهجا همینجوری میرم»، اما اگر به دست آوردن آن شغل برایتان اهمیت دارد، باید بدانید که افراد جدای از سلیقه و سبک مورد علاقهشان، در موقعیتهای مختلف شغلی، ظاهر متفاوتی دارند. حتما به تفاوت ظاهری وکیلها، پزشکها، آرایشگران، مدیران فنی، هنرمندان و ... توجه کردهاید. پس قبل از رفتن به مصاحبه، اولا به عنوان شغلی مورد نظرتان فکر کنید و باتوجه به آن، لباس مناسبی انتخاب کنید. دوما یک لباس راحت انتخاب کنید. لباسی که در آن احساس ناراحتی و عذاب بکنید، به هیچوجه برای این روز مناسب نیست.
۲. اعتماد به نفس داشته باشید
شاید شما از همان افرادی باشید که بارها و بارها در مصاحبههای کاری جواب رد شنیدهاید و همۀ تقصیر را از خودتان میدانید. اما اینبار همۀ سابقههای ناموفقتان را کنار بگذارید و با اعتماد بهنفس وارد اتاق مصاحبه شوید. به این فکر کنید که شاید واقعا عنوانهای شغلی قبلی مناسب شما نبودند و شاید شما به دلایلی به جز ناشایستگی در آن مصاحبهها رد شدهاید. در هر مصاحبۀ کاری، شما با سایر شرکتکنندگان سنجیده میشوید؛ یعنی در حالی که ممکن است در یک مصاحبه نفر آخر باشید، این امکان وجود دارد که در مصاحبۀ دیگری، نفر اول بشوید. پس با اعتماد به نفس و بدون توجه به سایر شرکتکنندگان، تواناییها، فعالیتها، سوابق تحصیلی و کاریتان را شرح بدهید. طوری رفتار کنید که انگار بهترین گزینۀ ممکن برای انجام آن کار، شمایید. البته آنقدر زیاده روی نکنید که مغرور به نظر برسید. کارفرماها معمولا از افرادی که خودشان را زیادی دستبالا میگیرند، خوششان نمیآید. پس اعتماد به نفستان را تا نزدیکی مرز غرور، بالا ببرید!
۳. صداقت، صداقت، صداقت!
اگر قرار است برای جایی کار کنید، یعنی باید تقریبا دو سوم از ساعات بیداریتان را در آن محیط و در ارتباط با کارهای آن مرکز، بگذرانید. در واقع یعنی بیشتر از اعضای خانوادهتان با همکارانتان روبهرو خواهید شد. پس همانطور که در ازدواج و در روابط خانوادگی، صداقت حرف اول را میزند؛ در کار هم همین نکته را رعایت کنید. در مصاحبۀ کاریتان صداقت را رعایت کرده و از زدن هر حرف یا ادعایی که بر خلاف واقع باشد، بپرهیزید. تمام مسایلی که در یک مصاحبۀ کاری مطرح میشوند باید توانایی این را داشته باشند که به کمک اسناد (مثل مدرک تحصیلی در مورد میزان تحصیلات) یا در عمل (مثل توانایی کار کردن با نرمافزارهای مختلف) اثبات شوند. پس کاری نکنید که روزی به ضررتان تمام شود و چهرۀ ناخوشایندی از شما نزد همکاران و کارفرمایانتان به یادگار بماند.
۴. زبان بدن را جدی بگیرید
همانقدر که پوشیدن لباس راحت برای روز مصاحبه اهمیت دارد، راحت بودن جسم شما هم مهم است. لازم نیست خشک و رسمی برخورد کنید تا فرد جدیتری در کار به نظر برسید. راحت باشید! همانطور که تا نیم ساعت قبل از مصاحبه مینشستید، حرف میزدید، با دوستانتان دست می دادید و... حتی داشتن یک لبخند ساده میتواند آرامش بیشتری به شما داده و تصویر بهتری از شما پیش مصاحبهکننده بسازد. راحتی جسمی را دستکم نگیرید. چرا که راحتی جسم، آرامش روحی و روانی را بهدنبال دارد و کمک بزرگی به شما میکند تا سوالات مصاحبه را راحتتر، سریعتر و صحیحتر پاسخ بدهید.
۵. اطلاعاتتان را بالا ببرید
از قبل در مورد محلی که برای مصاحبه می روید، اطلاعات کسب کنید. منظور این نیست که به حرفهای بیاهمیتی که برخی کارمندان یا رقیبان در مورد اخلاق رییس، زیادی ساعات کار و غیره میزنند توجه کنید؛ بلکه در مورد فعالیتهای آن سازمان، محصولات یا خدماتش، اهداف و آرمانهایش اطلاعاتی داشته باشید. این مساله باعث میشود شخص مصاحبهکننده به این باور برسد که شما صرفا برای داشتن کار و درآمد زایی به آنجا نیامدهاید و اینکه کجا و در چه پستی کار کنید، برایتان اهمیت دارد.
۶. از زبان نترسید
میزان تسلط به زبانهای خارجی یکی از مسایل ثابت مصاحبههای کاری است که معمولا افراد جویای کار ترس زیادی از آن دارند. حتی کسانی که توانایی زیادی در یک یا دو زبان غیر مادری دارند، معمولا از اینکه تواناییشان را ذکر کنند میترسند و نگران ایناند که مبادا برای راستآزمایی ادعایشان از آنها آزمون گرفته شود. اول از همه اینکه اگر ادعایتان صادقانه باشد، نباید از آزمون بترسید. نکتۀ دوم در مورد آزمون زبان این است که معمولا شخص مصاحبهکننده در پی رسیدن به حقایقی در مورد زندگی شما نیست! پس اگر به عنوان مثال از شما در مورد شغل یا فعالیتهای روزانۀ دخترعمویتان سوال میپرسد، لازم نیست وقت زیادی را صرف فکر کردن به دخترعمویتان بکنید. بلکه با توجه به گرامر، لغات و جملهبندی درست، اولین جواب ممکن را بدهید تا مصاحبهکننده از میزان تسلط شما باخبر شود.
۷. از هیچ طرف پل نیفتید
آخرین نکتهای که معمولا در فرمهای استخدام یا در روز مصاحبۀ کاری پرسیده میشود این است: «میزان حقوق پیشنهادی شما چقدر است؟» با اینکه سوال سادهایست، خیلی از افراد تنها به همین یک دلیل، در مصاحبه رد میشوند. چرا؟ چون یا آنقدر حقوق درخواستیشان را زیاد مینویسند که کارفرما بدون توجه به سایر ویژگیها آنها را رد میکند؛ یا بهخاطر بهدست آوردن آن شغل آنقدر حقوق درخواستی را پایین مینویسند که کارفرما تصور میکند این فرد هیچ اطلاعاتی در مورد قوانین کار ندارد و حتی ادعاهایش ممکن است واقعی نباشد! از قبل در مورد سمتی که برای آن مصاحبه میدهید تحقیق کنید و با توجه به قوانین کار، سوابق شغلی و تحصیلیتان، مبلغ مشخصی را پیشنهاد بدهید. اگر واقعا هیچ اطلاعی در این زمینه ندارید، از کلمۀ «توافقی» آن هم به شرط «مطابقت با قوانین کار و پست شغلی مشابه در مراکز دیگر» استفاده کنید.
منبع:فردا
انتهای پیام/
تنها خود ما هستیم که تصمیم میگیریم
به چه فردی تبدیل شویم...
همه چیز دست خودمان است...
پ ن:بنده بشخصه هیچ اعتقادی
نسبت به پول و پارتی ندارم.
ممنون از نگارنده که موجبات خنده و شادی مارو فراهم کرد
آخه مگه اینجا ژاپن ویا آلمانه که اینارو نوشتی
اینجا همه 7 تا گزینه پارتی است از اون بالا تا پایین
کار هست ولی برا پارتی دارا .... بقیه برن حمالی .
کار هست ولی برا پارتی دارا .... بقیه برن حمالی .