وزیر خارجه سوئد درباره رای گیری محرمانه برای عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل متحد گفت: امکان ثبت رای منفی در این مورد وجود نداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از راشاتودی، «مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه سوئد درباره رای گیری محرمانه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای عضویت عربستان در کمیسیون حقوق زنان این سازمان گفت: 47 کشور از 54 عضو تصمیم گیرنده، رای موافق به این موضوع داده بودند.

وی افزود: تنها هفت عضو این شورا در رای گیری 19 آوریل (30 فروردین) رای ممتنع به صندوق انداختند و این در شرایطی است که امکان ثبت رای منفی نیز وجود نداشته است.

وزیر امور خارجه سوئد که روز سه شنبه با رسانه های محلی صحبت می کرد، با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه خود درباره نامزدها تصمیم گیری می کنند و از منطقه آسیا تنها کشورهای عراق، کره جنوبی، ژاپن، ترکمنستان و عربستان سعودی برای تصدی پنج کرسی خالی این منطقه نامزد شده بودند، گفت: این موضوع گاه موجب نامزدی کشورهایی می شود که برای این کار مناسب نیستند.

بلژیک تنها کشوری است که رای مثبت خود به عضویت عربستان سعودی را آشکار ساخته و از این موضوع ابراز ندامت کرده است. به علت ماهیت محرمانه رای گیری ماه گذشته، مشخص نیست که چه کشورهای دیگری از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با این انتصاب موافقت کرده بودند.

«شارل میشل» نخست وزیر بلژیک چندی پیش در پارلمان این کشور با انتقاد از رای گیری ناگهانی برای این موضوع و عدم وجود زمان کافی برای مشورت در این زمینه گفته بود: اگر امکان رای گیری مجدد و رایزنی در سطح دولت در این رابطه وجود داشت، ما این انتصاب را تائید نمی کردیم.

با توجه به وضعیت حقوق زنان در عربستان سعودی و در شرایطی که ریاض حتی آغاز روند درمان یک زن در بیمارستان را به اجازه ولی و یا قیم او مشروط کرده است، بسیاری از گروه‌‌های مدافع حقوق بشر از انتصاب اخیر به شدت انتقاد کرده‌اند.

گروه دیده ‌بان حقوق بشر نیز پیش از این با صدور یک بیانیه، این انتخاب را بی ‌معنا خواند و آن را با انتصاب فرد برپا کننده آتش به عنوان رئیس سازمان آتش‌ نشانی یک شهر مقایسه کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار