نهادی که با این قشر عظیم کارکنان به نوعی سراسرکشور و افراد جامعه را تحت تاثیر دارد هرچند کارکنان این نهاد انسان ساز اغلب مورد بی مهری مسئولان بوده و گوش شنوایی برای مشکلاتشان آنها وجود ندارد و همواره به دنبال راهی برای رفع مشکلات خود هستند.
این ایام که روزهای پر شور وحرارت انتخاباتی بیش از هرمساله دیگر زبانزد جامعه شده و نامزدهای انتخاباتی هم می کوشند تا از برنامه هایی و اهداف خود را در چهارسال آینده را مطرح کنند هرچند تا امروز نقش آموزش و پرورش با وجود گستردگی و تاثیرگذاری آن نقشی کمرنگ در صحبت ها و مناظرههای نامزدها داشته اما وعده هایی که تا امروز داده شد نظیر پرداخت معوقات پشتوانه اجرایی قوی نداشته است .
با وجود تمامی مطالبات و وعده هایی که گویی تحقق آن در حال تبدیل شدن به یک رویا است ، فرهنگیان هنوز چشم امید به دولت دارند و مطالبات خود را از رییس جمهور دولت دوازدهم می خواهند و دامنه این مطالبات با توجه به اینکه هیچگاه نگاه کارآمدی به آن نشده روز به روز در حال افزایش است.
**آقای رئیس جمهور، جوانان را دریابید!
در هفته گرامیداشت هفته معلم پای درد ودل معلمان این قشر فرهیخته و مغفول مانده جامعه نشستیم تا این روزها که مقارن با شور و حرارت انتخاباتی است خواسته های معلمان از رییس جمهور آینده را بدانیم که امید که نامزدهای انتخاباتی نگاهشان را به این قشر فرهنگی با توجه بیشتری معطوف کنند.
قاسم نژاد معلم با سابقه بیش از ۵۰ سال در آموزش و پرورش فعالیت می کند،در مورد مطالبه اش از رییس جمهور آینده می گوید: درخواست دارم که رییس جمهور به وضعیت اشتغال جوانان رسیدگی کند.
وی ادامه می دهد: اگر شغل این گروه از جامعه تامین نباشد در آینده با مشکل تهیه مسکن و ماشین مواجه می شوند و به دنبال آن اقدام به ازدواج نمی کنند.
**شان معلم گمشده است
همواره معلمان و حرفه معلمی را مقدس و قابل احترام می دانیم اما در عمل گاه این تعابیر چنان کمرنگ و بی ارزش می شوند که مسیر احیای آن به سختی میسر خواهد بود.
تکریم جایگاه معلم از مصادیقی است که امروزه درعمل کمتر می توان آن را مشاهده کرد و معلمان همواره به این مساله معترض هستند که شان و منزلت معلم و جایگاه آن در جامعه خدشه دار شده است هرچند وضعیت معیشتی یکی از محورهای اصلی توجه به معلمان است اما نباید حفظ شان و منزلت آنها را نیز نادیده گرفت.
در همین راستا فاطمه .ق از رییس جمهور خود درخواست دارد که شان و منزلت معلم را به جایگاه واقعی شان برساند و می گوید: متاسفانه مقام معلم در بین جامعه و دانش آموزان کم شده و همین مساله سبب بروز مشکلاتی برای آنها می شود.
وی ادامه میدهد: وضعیت معیشتی معلمان اصلا خوب نیست و ما در قبال زحمتی که می کشیم حقوق خوبی دریافت نمی کنیم و من از رییس جمهور آینده تقاضادارم که فکری اساسی برای این معضل ما داشته باشد.
**فرق را پیش از فقر درمان کنید
همواره عدالت اجتماعی و برپایی آن از محورهای اساسی برنامه ها در دولت های مختلف بوده است اما انگار در این بخش هم معلمان مهجور واقع شده اند و حال و روز جایگاه این قشر فرهیخته در کفه ترازوی عدالت با سایر نهادها همسان نیست.
جایگاه معلمان و خانواده انها در میان افراد جامعه علی رغم تقدس و جایگاه واقعی این حرفه موقعیت خوبی ندارد و تعریف درستی از این حرفه برای جامعه ارائه و تعریف نشده است و مادیات و وضعیت اقتصادی بر فرهنگ و فرهیخته تقدم دارد.
سهیلا .ع از رییس جمهور آینده کشور می خواهد که برای مدارس امکانات و تجهیزات خوبی را در نظر بگیرد و برای انجام تحقیقات و پژوهش های معلمان برنامه ریزی خوبی انجام دهد.
وی عنوان می کند: از رییس جمهور آینده می خواهم برای فرزندان فرهنگیان امکانات رفاهی و ورزشی خوبی را تامین کند تا آنها با حسرت به فرزندان سایر کارمندان کشور نگاه نکنند.
**جیب معلمان تاب مخارج امروزی را ندارد
گفتمان مشترکی که در میان تمامی معلمان مطرح بوده وضعیت معیشتی است که انگار این مشکل چنان در آموزش و پرورش ریشه دوانده که تا کنون هیچ وزیر و دولتی چاره ای برای آن نداشته است با وجودی که اموزش و پرورش نهادی است که تعویض وزرا و استیضاح آنها امری متداول در آن است اما این تغییرات در اصل مشکل تاثیری نداشته است.
مشکل معیشتی که چاره ای جز عزم همگانی برای رفع ان نداریم به یک معضل پر دردسر و چالش برانگیز برای معلمان مبدل شده که حتی نمی توان ازتاثیرآن بر روند تعلیم و تربیت چشم پوشی کرد چراکه دغدغه های معیشتی و ذهن درگیر معلم و چاره جویی برای مشکلات اقتصادی تمرکز وی را از کار اصلی که تربیت نسل آینده است، گرفته و آفتی برای آموزش و پرورش به حساب می آید.
حسین .ع . می گوید: متاسفانه وضع معیشتی معلمان خیلی بد است و یک معلم برای گذراندن زندگی مجبور است دو شیفت کار کند و این مساله تاثیر منفی در تعلیم و تربیت دانش آموزان می گذارد.
وی بیان می کند: من از رییس جمهور می خواهم که قانون حقوق هماهنگ را برای همه کارمندان از جمله معلمان کشور اجرا کند تا ما شاهد عدالت اجتماعی بیشتر در جامعه باشیم .
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/
فرهنگیان به اون کاندیدی رای می دهند که متعهد گردد حق و حقوق فرهنگیان را سروسامان بخشد
من خودم معلم هستم، وقتی به دانش آموز از خوبی علم می گویم، صریحا جواب می دهد: (چرا ماشین خودت چنین است و چنان است؟! پس علم خوب نیست که یک بیسواد دارای منزل و خودروی آنچنانی است و توی معلم ...)
حقوقشون حقوقه تعطیلاتشون از همه بیشتره اونم با حقوق انواع و اقسام مزایارو هم دارن اونوقت باز مشکل اصلی جامعه حق و حقوق فرهنگیاست