اشرف‌غنی دعوت رسمی سفر به پاکستان را رد کرد

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: رئیس جمهور غنی در دیدار با نوید مختار رئیس سازمان اطلاعات پاکستان ( ISI) دعوت رسمی برای سفر به اسلام آباد را رد کرده است.

اشرف‌غنی دعوت رسمی سفر به پاکستان را رد کرد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، از خبرگزاری رها، منابع داخل ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گویند: رئیس جمهوری افغانستان به رئیس سازمان اطلاعات پاکستان گفته "تا زمانیکه جنگ در افغانستان فروکش نکند و کابل در مورد نیت نیک پاکستان مطمئن نشود به آن کشور سفر نخواهد کرد.”

در اولین ماه‌های آغاز کار حکومت وحدت ملی افغانستان رابطه اسلام آباد و کابل به طور کم سابقه بهبود یافت و جنرال‌های ارشد و چندین مقام پاکستانی در مدت کوتاهی به کابل سفر کردند و رئیس جمهوری افغانستان نیز از اسلام آباد دیدار کرد.

با افزایش حملات نیروهای مخالف دولت افغانستان، به خصوص انفجار شب هنگام ۱۶ اسد سال ۱۳۹۴ در منطقه شاه شهید کابل، دولت افغانستان مسئولیت این حملات را به دوش دولت پاکستان گذاشت.

آقای غنی برای اولین بار بعد از آغاز کارش به عنوان رئیس جمهوری گفت پاکستان همچنان "پناهگاه‌های امن تروریسم و کارخانه‌های تولید بمب” را در خود جای داده و افزود از خاک این کشور پیام جنگ فرستاده می‌شود.

نوید مختار، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان دیروز، سه‌شنبه ۱۲ ثور با آقای غنی و همتای افغانش معصوم استانکزی دیدار کرد.

به گفته این منابع که خواسته از آنها نام برده نشود، آقای غنی در این دیدار به این مقام ارشد پاکستان گفته که پاکستان هرچه زودتر باید طراحان حمله به سپاه ۲۰۹ شاهین در مزار شریف، حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان و طراحان انفجار دفتر والی قندهار را به دولت افغانستان بسپارد.

براساس گفته‌های این منابع آقای غنی مدارکی را نیز به رئیس سازمان اطلاعات پاکستان سپرده که در آن تصریح شده که مولوی احمد قندهاری، طراح حمله بر دانشگاه آمریکایی افغانستان و دفتر والی قندهار در یک مرکز سازمان اطلاعات پاکستان مشغول آموزش افراد انتحاری بوده است.

در این دیدار دولت افغانستان همچنین شواهدی را به این مقام پاکستانی داده و اعتراض کرده که عملیات بهاری گروه طالبان به نام "منصوری” از شهرهای کراچی، کویته، وزیرستان شمالی و پیشاور پاکستان رهبری می‌شود.

نوید مختار بعد از دیدار هیات عالی رتبه پارلمان پاکستان از افغانستان برای یک دیدار چند ساعته وارد کابل شده بود.

ارگ ریاست جمهوری اما گفته تلاشهای جریان دارد تا فضای بی باوری میان کابل و اسلام آباد از میان برود و روابط بهبود یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار