متخصص زنان و زایمان:

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران پس از طرح تحول سلامت

یک متخصص زنان و زایمان به بهبود وضعیت سلامت مادران بعد از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: شمار مرگ و میر زنان در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران پس از طرح تحول سلامتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر اشرف آل‌ یاسین نقش طرح تحول سلامت را در مقوله زایمان و حفظ سلامت زنان جامعه مهم و کلیدی دانست و گفت: وضعیت سلامت آنها نسبت به پیش از اجرای طرح بهبود قابل توجهی داشته است. زایمان طبیعی که در سال‌های قبل با دریافت هزینه انجام می‌شد، بعد از اجرای طرح تحول به طور کاملا رایگان در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد و خانواده‌ها کم‌تر نگران هزینه‌های زایمان هستند.
 
او با اشاره به کاهش فرانشیزها در دولت یازدهم متذکر شد: تا پیش از این طرح، به عنوان مثال هزینه انجام عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) که چیزی بالغ بر یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون تومان بود، با کم شدن میزان فرانشیز دریافتی از بیمار و پوشش بیمه‌ای بیماران، هزینه فعلی انجام این عمل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.
 
این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد : در چند سالی که از عمر طرح تحول سلامت می‌گذرد، آمار سزارین خیلی پایین آمده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.
او در ادامه گفت: طبق اهداف مورد نظر سازمان بهداشت جهانی مبنی بر کاهش آمار مرگ زنان در دنیا، ایران نیز به دنبال کاهش شمار مرگ و میر زنان به دلیل بیماری و عدم رعایت بهداشت بوده است.
 
آل‌یاسین افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، میزان مرگ و میر زنان در ایران به ۲۱ در ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است که روند قابل قبولی از نظر سازمان بهداشت جهانی به شمار می‌رود.
 
آل‌یاسین، اجرای این طرح را برای بیماران بسیار مفید دانست و اظهار داشت: پیش از این طرح، بخش زیادی از هزینه‌های درمانی بر عهده بیماران و خانواده‌های آنها بود اما در حال حاضر، مردم کم‌تر از جیب هزینه می‌کنند و سهم بیشتری از مبالغ درمان را دولت پرداخت می‌کند.  
 
 
منبع: سلامت آنلاین
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.