رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شروع فصل گرما، در خصوص مصرف گوشت غیربهداشتی و خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مردم هشدار داد.

 هشدار درمورد بیماری تب خونریزی کنگوبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛مجید همتی  با بیان اینکه در فصل گرما رویش و ازدیاد حشرات خصوصا کنه را داریم که می‌تواند شیوع این بیماری را به همراه داشته باشد گفت:دام‌‌های اهلی مانند گاو، گوسفند و بز، خرگوش و همچنین کنه  مخزن این بیماری است و  ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌تواند توسط پرنده‌ها نیز حمل شود.

وی با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو علائم خاصی در دام ندارد، افزود: این بیماری معمولا از روی علائم بالینی در دام شناخته نمی‌شود و در مرحله شدید و حاد فقط تب مختصر بروز می‌دهد.

به گفته این مسئول، این بیماری از چند طریق از دام به انسان منتقل می‌شود که مهمترین آن گزش حشرات از جمله کنه است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص علائم اولیه این بیماری در انسان نیز اظهار کرد: تب ناگهانی، تهوع، استفراغ، سردرد و ... علامت اولیه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان است و پس از سه تا پنج روز نیز خونریزی زیر پوستی و بینی و ... بروز می‌کند.

همتی مرحله دیگر مراقبت در برابر بیماری را مصرف گوشت سالم و مجاز دانست و تاکید کرد: مردم باید از مصرف گوشت کشتار خیابانی پرهیز کنند و گوشت خریداری شده را 24 تا 36 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری کنند تا فرآیند جمود نعشی در آن صورت گیرد.

به گفته این مسئول، وضعیت کرمانشاه از نظر این بیماری حاد نیست و مشکل جدی وجود ندارد.
 
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.