شیراز؛

مرمت خانه قاجاری توتونچی در بافت تاریخی فرهنگی شیراز

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس از مرمت خانه تاریخی توتونچی متعلق به دوره قاجار در شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سیامک بصیری مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: این اثر در سال 1382 با شماره 8708 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
بصیری به اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و افزود: هزینه مرمت خانه توتونچی از محل اعتبارات ملی با هزینه ای بالغ بر 550 میلیون ریال تخصیص داده شده است و مرمت در قسمت های اضطراری و استحکام بخشی بنا در حال انجام است.
 
خانه تاریخی توتونچی واقع در بافت تاریخی شیراز است.

ورودی این بنا در قسمت شمال غربی واقع شده که پس از عبور از یک راهرو کوچک وارد به حیاط کوچکی شده که در آن یک حوض بیضی شکل دیده می شود.
در قسمت غربی این حیاط ساخت و ساز دو طبقه ای است که در طبقه اول دو اتاق سه دری در طرفین پله مرکزی قرار گرفته است.

در گوشه شرقی حیاط کوچک و راهرویی است که به حیاط مرکزی اصلی اه پیدا می کند، اما ورودی اصلی بنا در سمت شمالی و دارای سر در آجری است پس از عبور از آن به یک هشتی و سپس حیاط مرکزی می رسیم و در کنار هشتی فضایی مشاهده می شود که حوض خانه بنا بوده و دارای پلان هشت ضلعی است.

در سه طرف حیاط مرکزی ساخت و ساز اصلی بنا وجود دارد و بدنه ضلع شرقی دارای تاق نماهای تزئینی است که با آجر و کاشی تزئین شده است.

در ضلع شمالی یک ایوان ستوندار با چهار ستون سنگی ترک دار در همکف و یک ایوان با پنج ستون گچی و سر ستون های گچ بری در طبقه فوقانی مشاهده می شود.

در پشت این ایاوان دو اتاق تو در تو با درکهای چوبی وجود دارد.

در ضلع جنوبی از طریق عبور از پلکان مجلل که با کاشی کاری زیبایی تزئین شده به تالار طبقه فوقانی دسترسی پیدا می کنیم.

فضای داخلی شامل یک اتاق اصلی و دو اتاق در مجاورت آن است که توسط درکهای چوبی از هم جدا شده است.

در ضلع غربی حیاط اصلی اتاق پنج دری دیده می شود که در نمای بیرونی آن دو جرز کاشیکاری وجود دارد.

در جرز سمت راست عبارت « در کارخانه حقیر میرزا عبدالرزاق1328» و در جرز سمت چپ عبارت « نصر من ا... و فتح قریب 1328» مشاهده می شود.
 
پوشش کف حیاط به صورت آجر فرش است.

کاشیکاری با استفاده از کاشی های خشتی و نگینی، گج بری در سرستون های ضلع شمالی، سقف ها و درک های چوبی، آجرکاری و پنجره های فلزی فرنگی پیچ از عناصر تزئینی بکار رفته در بنا است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار