رئیس انجمن بین المللی مطالعات راهبردی اظهار کرد ترکیه احتمالا از مناطق عاری از تنش در سوریه، در جهت اهداف خود در این کشور استفاده خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گریگوری کوپلی Gregory Copley تحلیلگر مسائل سیاسی و رئیس انجمن بین المللی مطالعات راهبردی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: ترکیه احتمالا از « مناطق عاری از تنش » که قرار است در سوریه ایجاد شود در جهت اهداف خود در این کشور استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به موافقتنامه اخیر که میان روسیه ، ایران و ترکیه در خلال مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد، افزود: از هر اقدامی که منجر به توقف خشونت ها در سوریه شود استقبال می شود اما خوشبین بودن در این خصوص اشتباه است. من فکر می کنم گروه های مسلح نیز همین احساس را دارند.

هدف از توافق به دست آمده، جلوگیری از هرگونه درگیری بین نیروهای دولتی و گروه های مسلح مخالف در چهار منطقه امن است که دربرگیرنده استان ادلب در شمال سوریه و بخش هایی از استان های حلب ، حماه و لاذقیه و همچنین بخش شمالی استان حمص غوطه شرقی و منطقه ای در جنوب سوریه نزدیک مرز این کشور با لبنان است. اجرای این توافق روز شنبه آغاز شد.

کوپلی تصریح کرد: طرفی که بیشترین سود را از این روند خواهد برد ، ترکیه است. ترکیه توان نظامی کافی را برای مقابله مستقیم با بلندپروازی های آنها در سوریه ندارد. آنها مجبور خواهند بود از طریق نمایندگانشان این کار را انجام دهند. ترکیه این کار را از طریق گروه های افراطی انجام خواهد داد. آنها به هر طریق ممکن باید بذر ناآرامی را در سوریه بیفشانند تا بتوانند از توقف موقت خصومت ها سود ببرند.

وی گفت: مشارکت دادن ترکیه به عنوان یک ضامن در روند آتش بس در سوریه اشتباه است زیرا ترکیه زمانی در ایجاد ناآرامی در سوریه نقشی مهم داشته است. ترکیه یکی از عاملان اصلی درگیری ها در سوریه است. ترکیه ای ها همچنین در بسیاری زمینه ها مورد حمایت قطر ، عربستان سعودی و آمریکا قرار داشته اند. واقعیت این است که ترکیه می خواهد از اوضاع سوریه در جهت منافع خود استفاده کند و سود ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار