ساری؛

آغاز مبارزه شیمیایی با آفت سپردار سفيد توت در مازندران

مبارزه شیمیایی با آفت سپردار سفيد توت از امروز در مازندران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینکه پوره‌ زایی نسل اول آفت سپردار سفید توت آغاز شده است گفت: مبارزه به موقع با این آفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: شپشک سفید توت از خانواده سپردارها است که میزبان اصلی آن درخت توت بوده و پوره‌های آفت پس از خارج شدن از تخم روی تنه و شاخه‌های اصلی درختان مثمر مانند هلو، شلیل، گردو و کیوی با تراکم بالا مستقر شده و با تغذیه از شیره گیاه سبب ضعف عمومی، ریزش برگ، خشکیدگی سرشاخه‌ها و یا خشکیدگی درخت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای مدیریت این آفت نیاز است مبارزه تلفیقی در فصل بهار و زمستان از سوی باغداران انجام شود، گفت: در فصل زمستان با استفاده از پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی با اسکاج نرم، حذف و هرس سرشاخه‌های آلوده و خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و روغن ‌پاشی زمستانه از اوایل دی تا اسفندماه در کاهش جمعیت این آفت موثر است.

عبدالرحمن زاغی افزود: در صورت عدم اقدامات کنترلی در فصل زمستان و بالا بودن جمعیت آفت در فصل بهار، مبارزه شیمیایی تنها برای نسل اول آفت با استفاده از سموم آدمیرال، آپلاود، دورسبان و دیازینون 60 درصد انجام شود.

وی گفت: باغداران قبل از هر اقدامی برای مبارزه با این آفت، ضمن تهیه و ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌ پزشکی مراجعه کنند و با دریافت نسخه گیاه‌پزشکی برای مبارزه به موقع روی درختان آلوده اقدام کنند.

وی افزود: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی با نسل اول این آفت از 18 اردیبهشت ماه تا پایان این ماه تعیین شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با توجه به حساسیت شدید درختان سیاه ریشه به ترکیبات روغنی در فصل رشد، باغداران از اختلاط سموم با روغن امولسیون شونده خودداری کنند، گفت: برای اینکه مبارزه با این آفت موثر باشد باید در انجام سمپاشی تمامی سرشاخه‌های اصلی و تنه درخت به محلول سمی آغشته شود.

عبدالرحمن زاغی افزود: باغداران برای انجام سمپاشی از سمومی که در ظروف اصلی بسته‌بندی و پلمب شده هستند و دارای برچسب مشخصات کامل مانند نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت یا بچ باشند و از فروشگاه‌های مجاز در قبال اخذ فاکتور خریداری و برای سمپاشی استفاده شود.

وی گفت: باغداران هماهنگی لازم را با زنبور‌داران منطقه برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اثرات سوء سموم روی زنبور عسل را داشته باشند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.