معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت:کرمانشاه از ظرفیت های بسیار مناسب برای توسعه کشت چغندرقند برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رحیمی کارخانه قند اسلام آباد را جزء اولین کارخانه قندهای ایران دانست و گفت: با وجود ظرفیت های مناسب و استقبال کشاورزان استان از کشت این محصول، ظرفیت کارخانه های قند استان محدود است و هم اکنون بیش از 220 هزار تن مازاد تولید چغندرقند داریم.

وی گفت: کرمانشاه ظرفیت احداث مجموعه های جدید کارخانه قند را دارد.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: با تلاش های دولت علاوه بر منابع عظیم آبی حاصل از طرح گرمسیری، سدهای دایک، زاگرس و تنگ حمام در منطقه به بهره برداری رسیده اند و سد شرفشاه نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

رحیمی عنوان کرد: این مجموعه سدها به همراه سامانه گرمسیری ظرفیت بسیار عظیمی را برای تأمین آب طرح های بزرگ کشاورزی فراهم کرده و تاکنون بخش عمده ای از سامانه های آبیاری قطره ای پایین دست سدها نیز به بهره برداری رسیده است.

معاون استاندار کرمانشاه از تلاش های مدیریت ارشد استان برای برنامه ریزی در زمینه کشت پاییزه چغندرقند در مناطق گرمسیری خبر داد و گفت: طرح کشت پاییزه چغندرقند در راستای بهره گیری از روان آب ها در فصول غیرکشاورزی است. کشت پاییزه چغندرقند از آبانماه آغاز شده و برداشت این محصول نیز در اردیبهشت ماه صورت می گیرد.

وی افزایش درآمد کشاورزان را از اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت دکتر روحانی دانست و ادامه داد: کشت چغندرقند از درآمدزایی خوبی برخودار است و تا 15 میلیون تومان در هکتار درآمد دارد که چنین میزان از درآمدی در محصولاتی مانند گندم اصلاً قابل تصور نیست.

این مدیر ارشد حوزه اقتصادی استان سطح کنونی کشت پاییزه چغندرقند را 50 تا 60 هکتار عنوان کرد و گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در حال برنامه ریزی برای افزایش این مقدار تا سه هزار هکتار هستیم.

رحیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بذرهای متناسب با اقلیم گرمسیری در کشور تولید نمی شود اظهار کرد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور اعلام کرده بذرهای با راندمان بالا که عمدتاً خارجی هست در اختیار کشاورزان کرمانشاهی قرار داده می شود.

وی تصریح کرد: ورود این بذرهای پرمحصول از نتایج برجام و افزایش ارتباطات در دوران دولت تدبیر و امید با دنیاست که می توانیم با بهره گیری از آن، درآمد روستاییان و کشاورزان را بسیار بیشتر کنیم.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری با تاکید بر لزوم بومی کردن این بذرها افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی استان با همکاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور به دنبال بومی کردن این بذرها هستند تا در این زمینه در آینده نزدیک خودکفا شویم.

  وی فعال شدن کارخانه های قند در فصول غیرکاری را از دیگر مزایای توسعه کشت پاییزه چغندرقند دانست و گفت: این کار موجب ایجاد اشتغال مستقیم در کارخانه قند، حوزه حمل و نقل و دیگر حوزه ها شود. همچنین به طور متوسط هر سه هکتار چغندر قند یک نفر اشتغال زایی مستقیم در سطح مزرعه دارد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.