یک فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور و کم خونی داسی شکل در خوزستان را حدود 2 هزار نفر اعلام کرد.

ابتلا 2 هزار خوزستانی به بیماری تالاسمیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دکتر بیژن کیخایی، فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان خوزستان را یکی از استان های تالاسمی خیز کشور عنوان کرد و ازدواج های فامیلی را یکی از عوامل موثر در ابتلا به این بیماری دانست.

وی تصریح کرد: تا قبل از انجام غربالگری آزمایش های مزدوجین در بهداشت، تا قبل از سال 76، سالانه 1هزار تا 1 هزار و 200 تالاسمی ماژور در کشور متولد می شد ، اما بعد از آن به کمتر از 250 مورد کاهش یافته است که البته خوزستان سهم بزرگی در این آمار دارد.

کیخایی بیان داشت: در حال حاضر در کشور 20 هزار نفر مبتلا به تالاسمی هستند.

رئیس بیمارستان شفا اهواز اذعان کرد: انجام آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری، مشارکت زوجین و ارتقای سطح آموزش آن ها در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد.

وی گفت: بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور می توانند برای درمان به مرکز پیوند مغز استخوان به عنوان یک مرکز مجهز در استان مراجعه کنند.

کوروش نعمانی، کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: به صورت قانونی هر زوج قبل از اقدام برای ازدواج باید به کلاس های مشاوره مراجعه کند و آزمایش های ابتدایی از جمله آزمایش خون به ویژه برای تالاسمی و آنمی داسی شکل را انجام دهند.

وی افزود: در صورت وجود مشکلی در آزمایش زوجین، مصرف قرص آهن برای یک دوره 3 ماهه تجویز می شود که در صورت برطرف نشدن مشکل، می تواند مربوط به بیماری تالاسمی باشد.

نعمانی اذعان داشت: 2 گروه پرخطر شامل زوجین ناقل تالاسمی مینور و یا زوج های پرخطر که آزمایش های تکمیلی را انجام نداده و یا درمان فقر آهن را به درستی انجام نمی دهند باید بارداری برنامه ریزی شده داشته باشند.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: این 2 گروه در برنامه مراقبتی بهداشت قرار می گیرند و قبل از باردارشدن باید آزمایش تخصصی ژنتیک را انجام دهند که در صورت نبودن مشکل، با یقین می توانند باردار شوند. کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان افزود: اما در صورت تشخیص ناقل بودن و یا انجام ندادن این آزمایش، در زمان بارداری باید تا قبل از هفته دهم آزمایش ژنتیک دوم برای جنین انجام شود تا در صورت ابتلا تا قبل از هفته دوازدهم مجوز سقط قانونی بگیرند.

کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب شناخته می‌شود.

18 اردیبهشت ماه روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.