در ابتدا می توان به این نکته اشاره کرد که در مراکز آکادمیک و سینمایی کتابخانههای تخصصی با موضوع سینما وجود ندارد وبه این دلیل است که به نقل از امیر اثباتی عضو هیأت مدیره خانه سینما، این مرکز تصمیم گرفته است که کتابخانه موجود را به سمت یک کتابخانه تخصصی پیش ببرد و در همین راستا در نظر دارد کتابها، نشریات، مجموعههای مکتوب سینمایی را جمع آوری کرده و به کتابخانه اضافه کند.
در واقع با وجود این اسناد هر زمان که نیاز باشد، میتوان به آنها رجوع کرد و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را بدست آورد. اما مشکل اصلی پیدا کردن نشریات قدیمی با موضوع سینما است. چرا که بیشتر این نشریات در مجموعههای خصوصی قرار دارند و دسترسی به بخشی از آنها امکان پذیر نیست.
همچنین به منظور راهاندازی مجموعه ای از فیلم های تاریخ سینما ایران، موانعی وجود دارد. چرا که بسیاری از این آثار به سختی پیدا می شوند و حتی برخی از این فیلمها در اختیار صاحبان آثار هم نیستند و باید سعی کرد آن را از راههای مختلفی از جمله اینترنت بدست آورد.
البته حفظ، نگهداری و ایجاد شرایط مناسب برای نمایش فیلمها برای علاقه مندان وظیفه فیلمخانه ملی و موزه سینما است که ممکن است در این کار غفلتی صورت گرفته باشد و یا شرایط مناسبی برای در اختیار قراردادن این آثار ندارند. بنابراین به نقل از امیر اثباتی عضو هیأت مدیره خانه سینما، بهتر است خانه سینما در این زمینه وارد عمل شده و از امکانات خود استفاده کند.
از سوی دیگر، نگهداری از برخی اسناد دیگر حوزه ها مانند میراث مكتوب دفاع مقدس، اسناد صوتی و تصویری آن دوران نیز می تواند برای تولید فیلم های مبتنی بر اسناد تاریخی مفید باشند و جایگزین تجربه فیلمسازانی شوند که در زمان ثبت آن اسناد زندگی نمی کردند.
در پایان می توان افزود که این دو منظر از اهیمت بالایی برخوردار هستند. چرا که با ثبت و نگهداری آثار و پژوهش های سینمایی این امکان در اختیار سینماگران گذاشته می شود که از تجربیات بزرگان تاریخ سینمای ایران بهره ببرند و با رجوع به اسناد ملی، اثری مبتنی بر واقعیت را تولید کنند.
گفتنی است ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان«روز اسناد ملی و میراث مکتوب» برای درج در ضمیمه تقویم به تصویب رسیده است.