صحبت های میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

صحبت‌های میرسلیم در سومین مناظره انتخابات 96به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های مصطفی میرسلیم در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصادی به شرح ذیل است:
 
میر سلیم نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره زنده تلویزیونی در واکنش به اظهارات جهانگیری گفت: جنابعالی که به آقای رئیسی اعتراض می کنید که چرا برنامه ندارد اکنون خودتان محل سوال هستید. اول شما برنامه تان را اعلام کنید بعد به دیگران ایراد بگیرید و فقط شعار ندهید.

 12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده‌ای نیست

وی با بیان اینکه لطف بفرمایید در 5 دقیقه بعدی بگویید برنامه تان شامل چه بخش هایی می شود، افزود: موضوع 12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که شما از آن ساده می گذرید. فرض کنید که درست باشد بفرمایید این چه خسارتی در کشور ایجاد می کند؟ چه بلایی سر جوانان ما می آورد؟ چه مشکلاتی را به لحاظ اشتغال ایجاد می کند؟ تکلیف را برای ما روشن کنید و بگویید چرا در اوایل سال جاری به ناگهان مسئولان گمرکی شما متوجه می شوند که یک وسایل و امکاناتی وجود دارد که می شود تشخیص داد که قاچاق چگونه انجام می گیرد. آیا در این 4 سال خواب بودند یا اینکه جنابعالی حواستان جمع نبود که متوجه شوید این قاچاق به چه صورتی انجام می گیرد؟

میرسلیم با بیان اینکه این چه دقت نظری است که شما دارید، تصریح کرد: 4 سال قاچاق مملکت را بیچاره کرده و آثار وحشتناک از خود به جا گذاشته است، حالا می فرمایید که دیگران برنامه بدهند؟ شما بگویید چه برنامه ای داشته اید که این اتفاق نیفتد؟ شما برای ردگیری مالی چه راه حلی را پیشنهاد می دهید؟ اصلا چگونه می خواهید قاچاق را پیگیری کنید؟ در دولت فخیمه شما ردگیری کالای قاچاق به چه صورت انجام می گیرد؟ چقدر به درست بودن این 12 میلیارد دلار اعتماد دارید؟ از کجا معلوم به گفته آقای رئیسی 18 میلیارد دلار نباشد؟
 
 میرسلیم در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به نفت چیست، گفت: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی آمده نفت را به عنوان یک ماده خام که می تواند تولید کننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد نگاه کنیم.

وی ادامه داد: خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت قرار می گیرد تا با آن کالاهای میانی تامین شود.

میرسلیم تصریح کرد: با توجه به ارزش افزوده ای که نفت، کالاهای میانی و اساسی دارند نسبت به خام فروشی که گاهی تا ده ها برابر می شود استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی کند تا مخازن نفتی خود را به صورت غیرصیانتی استتار کنیم که این موضوع موجب افزایش طول عمر استفاده از منابع نفتی می شود.

دولت به خام فروشی نفت افتخار می‌کند 

وی با بیان اینکه دولت روش خام فروشی نفت را در پیش گرفته و به آن افتخار می کند، ادامه داد: دولت افتخار می کند که توانسته فروش نفت خام را از یک میلیون بشکه در روز به دو و نیم میلیون بشکه در روز برساند اما این روش برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است و نباید به آن افتخار کرد.

وی ادامه داد: این نحوه خام فروشی موجب می شود تا ما بیشتر به کشورهای خارجی وابسته باشیم. ای کاش ما درامدهای حاصل از نفت را می توانستیم در کشور خود به راحتی مورد استفاده قرار دهیم و مجبور نبودیم در بانک های خارجی این درآمدها را نگه داری کنیم و ندانیم چگونه از آن ها می توان استفاده کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برخی اوقات ما موجب می شویم به جای درآمدهای نفتی کالاهایی را وارد کنیم که خود آنها موجب کاهش تولید در داخل کشور می شوند که در نتیجه آن در زمینه اشتغال به مردم فشار می آید و عده ای بیکار می شوند.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیاز به مقررات ویژه در زمینه گمرکی دارد ادامه داد: باید توجه کنیم که تسهیل صادرات به گونه ای نباشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی کشور به کشورهای هدف به خصوص همسایگانمان باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر در کشور تعرفه ها به گونه ای است برخی از کالاهایی که صادر می کنیم با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم به سود آنهاست و پس از آن نیز با صادرات آن کالا به کشورهای دیگر باز هم سود می برند این نحوه صادرات به شکلی نیست که ما بتوانیم صادرات را تقویت کنیم و جایگاه مناسب را به دست بیاوریم.

صادرات باید مورد تشویق قرار گیرد

وی گفت: صادرات باید مورد تشویق قرار بگیرد و به گونه ای باشد که بتوان جبران برخی مواقعی که تولید در کشور کم می شود را بکند تا آن کالای تولید شده در داخل توان رقابت را در بازارهای جهانی داشته باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که دولت باید تشویق کننده در زمینه صادرات باشد ادامه داد: دولت باید کیفیت پذیری کالاها را افزایش دهد و به همین خاطر از برنامه های ما تشویق تولید کنندگان به تحقیق در حوزه ارتقای کیفیت و تولید کالاهایی است که قابلیت رقابت در جهان را دارند تا بازارهای جهانی تسهیل شوند.

 
میرسلیم در جمع بندی صحبت‌هایش گفت: از جناب آقای جهانگیری و قالیباف درخواست دارم که پاسخ به مواردی که مطرح کردم را در جای خودش بدهند الان ما بحث صادرات را می‌کنیم.  این افراد ۴درصدی‌ها هستند.

میرسلیم ادامه داد: قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم اینکه شما می‌فرمایید مخازن مشترک وجود دارد بنده از آنها اطلاع دارم و می‌دانم که مخازن مشترک نیست، هفته گذشته هم عرض کردم که سستی ما در سیاست خارجی که نخواستیم با کشور عراق، قطر مذاکره کنیم، این مخازن مشترک ماست و چرا باید به تاراج بدهیم و به نفع کسانی که بدخواه ما هستند و شما از این موضوع اینگونه تعبیر می‌کنید که باید منابع خود را سریع تخلیه کنیم و بعد آن را به فرماندهی وصل می‌کنیم این چگونه فرماندهی است این سستی است.

مخازن را باید به صورت صیانتی استخراج کنیم

میرسلیم ادامه داد: فرماندهی این است که بدانیم چگونه می‌توانیم با همسایگان خود کار کنیم و به آنها بفهمانیم که به نفع هر دو کشور است که مخازن را به صورت صیانتی استخراج کنیم این گونه فرماندهی درست است و نه در خالی کردن منابع.

وی گفت: اصل صادرات ما به این بازمی‌گردد که مواد خام صادر کردند و از بنده برنامه خواستند و بنده می‌گویم به جای اینکه صادرات را محدود به چند کشور کنیم کاری که شما امروز آ‌ن را انجام می‌دهید باید گسترش دهیم و قرار هم بر این موضوع بوده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوم باید برنامه‌ریزی عمومی داشته باشیم تا صادرات را توسعه دهیم امروز صادر کنندگان مانده‌اند که چه کاری انجام دهند باید قائده‌ای ثابت برای ‌آنها درنظر بگیریم تا کار برای آ‌نها روشن شود شما هر سال مقررات را تغییر می‌دهید باید ثباتی به وجود بیاورید تا کار ساده و راحت انجام شود.

میرسلیم بیان داشت: آیا از برجامی که شما این قدر سنگ آن را به سینه می‌زدید درست استفاده کردید تا بتوانیم بر روی بازرگانی خارجی کار کنیم  چرا اشاره‌ای به این موضوع نکردید که در این مقوله کاری انجام نداده‌اید ان‌شاءالله ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد از آنچه در برجام نوشته شده است و حتی در آن ابهاماتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: چرا از مواردی که مزیت نسبی کشور ما محسوب می‌شود برای عبور دادن و صادرات کالا استفاده نمی‌کنید چرا از راه آهن و ترابری زمینی و دریایی برای صادرات استفاده نمی‌شود چرا این موارد توسعه پیدا نکردند زیرا شما برای آنها برنامه‌ای نداشتید و ما برای آنها برنامه داریم.

میرسلیم گفت: اگر بنده به موضوع خام فروشی اشاره می‌کنم برای اینکه می‌دانم نیازی نیست که ما انقدر نفت خام خود را استخراج کنیم و خام فروشی کنیم، اگر یک دهم از نفت به درستی استفاده شود و از پتروشیمی که ۵ درصد از خوراک نفتی شما صرف آن می‌شود به سراغ افزایش تولید محصولاتی که پایین دستی است بروید موفق می‌شوید شما برای پتروشیمی کاری نکردید و حلقه‌های میانی آن ناقص است و امروز هم که صنعت کشور می‌خواهد از آن استفاده کند نمی‌تواند زیرا ناچار است آن حلقه میانی را از کشور هند وارد کند و شما به جای تکمیل این حلقه آ‌مدید و فقط به افزایش تولید اشاره کردید و این چه فایده‌ای دارد باید زنجیره را تکمیل می‌کردید و این موضوع به صنعت کشور کمک می‌کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک مدیریت جدی لازم است تا بتوانیم صنایع پایین دستی پتروشیمی را تقویت کنیم تا ان شاءالله صادرات مناسبی داشته باشیم که ارز آوری داشته باشد و ارزآوری آن از فروش نفت خام بیشتر باشد، شما می‌دانید که فروش محصولات پتروشیمی ‌می‌تواند ده ها برابر ارزش افزوده بیشتر از فروش نفت خام داشته باشد.

خالی کردن مخازن را نباید در دستور کار قرار می‌دادید

میرسلیم گفت: این چه هنری است که شما نفت خام را از ترس اینکه عراق زودتر از ما از مخازن مشترک استفاده کنند استخراج کنیم پس عقل ما کجا رفته است. سیاست خارجی صحیح این بود که شما می‌نشستید و مذاکره می‌کردید و منافع مشترک را با هم تعیین می‌کردید و نه اینکه زودتر خالی کردن مخازن را در دستور کار قرار دهید.

وی بیان داشت:‌ به هرحال ما امروز باید برنامه ریزی‌مان بر روی این موضوع باشد که برویم به سراغ بهبود کیفیت فناوری‌های جدید و اگر شما می‌خواهید که به صادرات دسترسی داشته باشید باید در این زمینه کار کنید ضمناً از قراردادهایی که حالت استعماری دارند مانند قرارداد آی پی سی جلوگیری شود زیرا اینها به نفع ما نیست و خسارت به ما می‌زند باید دقت کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: متأسفانه محصولاتی که ما تولید می‌کنیم با محصولات خارجی کیفیت ضعیف‌تری دارند باید سعی کنیم کیفیت محصولات‌مان را بالاتر ببریم و سعی کنیم این محصولات را با قیمت ارزان‌تری تولید کنیم تا بتواند در بازار جهانی جایگاه داشته باشد در غیر این صورت صادرات ما در جهان جایگاهی نخواهد داشت و نمی‌توانیم به جایگاه مطلوبی برسیم.
 
وی تصریح کرد: شما یکی از گلابی‌های که باید از برجام می‌چیدید سرمایه خارجی بود،‌عدد سرمایه خارجی را خودتان بگویید که اکنون چقدر است؟  سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون دلار بوده است و کمتر از یک میلیارد دلار بوده است من فکر می‌کنم که اگر شما دقیق حساب کنید و بگویید صادرات غیر نفتی ده درصد کاهش داشته است این در حالی است که شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش داشته این آمار سازی‌ها کار درستی نیست در حالیکه ما در صادرات ده درصد کاهش داشتیم.
 
میر سلیم در نقد سخنان روحانی گفت: آقای روحانی خودشان اشاره کردند که مشکلات نظام بانکداری ما از ضعف دولت است. آقای روحانی ما باید در بحث مسائل بانکداری جدی باشیم رسیدن به چشم انداز فداکاری زیادی می‌خواهد. 12 سال است ما به عقب آمده‌ایم و بفرمایید که چه کار می‌کنید. اگر ما مماشات کنیم و مثل دولت یازدهم پروژه‌ها را انجام ندهیم به مشکل می‌خوریم. به آقای جهانگیری گفتم که تکلیف یک شرکت را مشخص کنید و 15 سال است بحث آن شرکت مشخص نشد.

وی ادامه داد: ما برای آقای روحانی زحمت کشیدیم و خودروی برقی را تولید کردیم ولی در مقابل ، دولت خودرو را از ژاپن وارد کرد. ما اگر اصل 44 را پیاده نکنیم بنگاههای دولتی را به خصوصی تبدیل می‌کنیم و باید با فساد اداری مقابله کرد. دولت ادعا می‌کند که دولت الکترونیکی تاسیس کرده اما در این زمینه کاری صورت نگرفته است. بانکداری شما اکنون بانکداری ربا خوری است و قرارمان بانکداری بدون ربا بود و یک کلاه شرعی درست کرده و از آن رباخوری می‌کنند . مراجع تقلید توصیه می‌کنند اما شما گوش فرا نمی‌دهید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه می‌خواهید با غارتگرانی که منابع بانکی را برداشته برخورد کنید؟ این بدهکاران عمده‌ای که شما دارید منابع بانکها را برداشته و پس ندادند و کارخانه‌های ما ورشکست شده‌اند وشما وعده به مردم دادید ولی اقدامی انجام ندادید. بانک ملت ،‌صادرات و تجارت شما گرفتارند و اگر مردم متوجه شوند این باعث سلب اعتماد به مردم خواهد شد چه اقداماتی می‌خواهید کنید؟ برای بانکداری باید جدی‌تر عمل کرد. شما زمانی که می‌خواهید به مردم وامهای خرد بدهید کلی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنید ولی وامهای هنگفت را به راحتی در اختیار برخی افراد قرار می‌دهید که در آن زد و بند می‌باشد این درست نیست و باید اصلاحاتی صورت گیرد اینکه شما به یک وام گیرنده روستایی می‌گویید ضامنی از شهر برای خود بیاور درست نیست. شما می‌گویید تورم را به زیر 10 درصد رسانده‌اید ولی نمی‌شود که بهره بانکی‌تان 18 درصد باشد اینها تناقض است.
 
میرسلیم دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در نقد سخنان رئیسی بیان داشت: درآمد حاصل از قانون ۸۰ هزار میلیارد تومان به صورت تقریبی تخمین زده شده است با پرداخت یارانه در دو دولت قبلی حدود ۳۵ هزار میلیارد به مردم داده می‌شد ما به کیفیت آن کار نداریم اما با این عمل تولید فراموش شد و گویی که وجود ندارد و نعمت زاده می گوید که تنها سه درصد برای تولید کمک دریافت کرده در حالی که باید ۳۰ درصد دریافت می‌کرد.

وی با اشاره به بحث تولید به عنوان جایگزینی برای یارانه تصریح کرد: اگر تولید به وفور ایجاد شود مردم دیگر نیازی به یارانه‌ها نخواهند داشت بنابراین باید از پول درست استفاده کرد و تنها دادن یارانه و صحبت‌های مانند آن را به زمان انتخابات محدود نکرد، بنابراین با مردم صادق باشید، نباید بدون برنامه شب انتخابات صندوق کشاورزی در حال ورشکستگی را با ۵ هزار میلیارد پر کرد.
 
 میرسلیم در نقد سخنان قالیباف گفت: رسیدن به سند چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد دوازده سال است که همین طور عقب آمدیم لذا در جهت اهداف چشم انداز کار انجام نشده است.

**اگر اصل 44 را رعایت نکنیم به جایی نمی رسیم

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم اصل 44 را اجرا نکرده است افزود: 15 سال یک شرکت هست که اقای جهانگیری باید تکلیف این شرکت را مشخص کند، این طوری می خواهید کار پیش ببرید؟ به چه حقی دولت موتور فروشی می کند؟ اگر اصل 44 را پیاده نکنید به جایی نمی رسید. زیرا این کارها کارهای دولتی نیست و دولت باید کار خود را انجام دهد.

**فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خود آقای روحانی خودروی برقی را رونمایی کردند ولی انگار نه انگار و بعد اجازه واردات از ژاپن می دهند افزود: دولت نفهمید با اصل 44 و اقتصاد مقاومتی چه کار می کند لذا این فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسیم و ادعا می کنند دولت الکترونیک درست کرده اند این در حالی است که هیچ چیزی وجود ندارد، کجایش دولت الکترونیک است؟ شفافیتش کجاست؟
 
میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای رشد کسب و کارهای دانش بنیان و تحکیم پیوند صنعت و دانشگاه چیست، گفت: یکی از مسائل مهم در رشد کسب و کار این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که من عرض می‌کنم مبتنی بر تجربه خودم است زیرا ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه بودند هسته علمی را در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت اقدام کردیم و بر مبنای آن نیز مبادرت به طراحی کردیم و بعد از طراحی کار نمونه سازی را انجام دادیم و سپس وارد تولید انبوه شدیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این مورد از هسته اقتصاد مقاومتی است که انجام دادیم، اظهار داشت: متقابلا هسته فناوری را در دانشگاه ایجاد کردیم و از دانشجویان جوانی که با همکاری استادانشان آمده بودند خواستیم برای چاره جویی مسائل صنعت فعال باشند.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که به شکل مناسبی بین دانشگاه و صنعت هماهنگی ایجاد کرد و چاره‌جویی اساسی کرد و دولت هم باید از اینها پشتیانی کند که متاسفانه دولت یازدهم فرصت لازم را پیدا نکرد و یا فرصتی را که داشت سوزاند.

میرسلیم خاطر نشان کرد: هسته‌هایی که ما تشکیل داده‌ایم توسط دولت تقویت نشد و دولت به جای اینکه از آنها به عنوان الگو استفاده کند،‌ از همین فرمانده اقتصاد مقاومتی استفاده نکرد و ما نتوانستیم از جوانان خوبمان استفاده کنیم در حالی که می‌توانستیم از آنها برای رشد صنعت کشور استفاده کنیم و وقتی که این اتفاق انجام نگرفت، جوانان ما تمایل پیدا می‌کنند که به سمت خارج از کشور بروند و در آنجا با حضور در بین کشورهایی که رقیب ما هستند افزایش فاصله ما و آنها را رقم زند.

میر سلیم در پایان جمع بندی خود تصریح کرد: من شخصا ادعای معجزه برای رفع این مشکلات را ندارم. مگر با یاری خود شما و به لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزم و جزم برای باز کردن گره‌ها.

وی با اشاره به مسئله فساد گفت: مهمترین مسئله امروز کشور ما فساد است و آن هم فساد در دستگاههای اجرایی چرا که سایر مفاسد ناشی از فساد دستگاه های جرایی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی در خانواده‌ها است جنگ خواهم کرد. مبارزه با فساد اداری خواسته شما و مقام معظم رهبری است و آن نیز جز با همکاری افراد پاکدست و فساد ستیز میسر نخواهد بود.

 دولت من دولت کاسبان نخواهد بود

میر سلیم افزود: دولت من دولت کاسبان نخواهد بود. با شناختی که از طریق دفاترمان در سراسر کشور داریم برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه نجات فوری صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است و شایسته مردم نیست را نیز در نظر داریم.

وی در خصوص رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران گفت: متاسفانه عده‌ کثیری از کارکنان دولت و کارگران قراردادی هستند و تامین شغلی آنها میسر نیست و گرفتاری مالی آنها را رنج می دهد رسیدگی فوری به این عزیزان در برنامه ماست و همچنین توجه به روستائیان و عشایر در دستور کار ماست. ایجاد بازار صادراتی جزء برنامه اصلی است. ما برنامه دقیق برای ایجاد اشتغال نیروی جوان و تحصیل کرده بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان داریم و امروز می‌خواهم سلام این جوانان عزیز را خدمت همه نامزدها برسانم و بگویم آنها منتظر حضور شما در میان خودشان هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم که با هماهنگی که بین انتخاب شایسته شده دولت پاکدست بتوانیم از پس وظایف مهمی که برعهده ماست برای تعالی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بر‌آییم.

 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.