خادمی با بیان اینکه برای تکمیل کریدور شماره ۱۰ به سرمایه‌گذاری شش هزار میلیارد تومانی نیاز داریم گفت: کریدور زاگرس کوتاه‌ترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج فارس است.

مذاکره با ایتالیا برای سرمایه گذاری در کریدور زاگرس/ کریدور زاگرس مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج فارس کوتاه می‌کند به گزارش خبرنگار حوزه  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره ۱۰ و راه‌های تجاری‌سازی آن با اشاره ویژگی‌های این کریدور تجاری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریدور شماره ۱۰ این است که کوتاه‌ترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج فارس است.
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادی‌ترین کریدور کشورمان محسوب می‌شود گفت: روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این کریدور برقرار کرده‌ایم.
 
آینده درخشان برای تجارت ایران و عراق با کریدور شماره ۱۰  
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش کریدور شماره ۱۰ در افزایش تعاملات تجاری با کشور عراق گفت: این کریدور در طول محور خود ۱۰ مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش می‌دهد.  
 
وی توضیح داد: کریدور شماره ۱۰ (کریدور بندر امام – مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش می‌دهد و این مرز‌ها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال می‌دهد؛ بنابراین با وجود این کریدور آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیش‌بینی می‌شود.
 
خادمی با بیان اینکه مطالعات ساخت این کریدور از شش سال گذشته آغاز شده بود ادامه داد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره ۱۰ به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز و تا شمال غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا می‌کند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه بین شرکت آناس ایتالیا و شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل برای سرمایه‌گذاری در این کریدور اظهار داشت: قرار بر این است که در بخش‌هایی از این کریدور ایتالیایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
 
نتیجه مذاکرات با ایتالیا در تا اواخر اردیبهشت ماه
 
وی افزود: در بخش‌های آزادراهی این کریدور ایتالیایی‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و در بخش‌های غیر آزادراهی به صور ت. فاینانس همکاری خواهند داشت.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نتیجه مذاکرات نهایی با ایتالیایی‌ها اواخر اردیبهشت ماه مشخص می‌شود.
 
وی با بیان اینکه از ۱۴۲۰ کیلومتر کریدور شماره ۱۰، ۷۵۰ کیلومتر آن باقی مانده است گفت: پیش‌بینی ما این است که برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور ۱۰ میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه ۶ میلیارد تومان هزینه شود. برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این ۷۵۰ کیلومتر حدود ۶ میلیارد تومان است.
 
خادمی با بیان اینکه اگر با ایتالیایی‌ها به نتیجه برسیم و قرارداد منعقد شود ادامه این کریدور چند ساله ساخته می‌شود اظهارداشت: اگر مذاکرات با ایتالیایی‌ها نتیجه‌بخش نبود دولت می‌تواند سالانه ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه را به بهره‌برداری برساند.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به افتتاح بخشی از کریدور شماره ۱۰ در سال گذشته در چند استان کشور گفت: در سال گذشته توانستیم ۶۵ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ را در کردستان، ۲۵ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۱۰ کیلومتر در خوزستان و ۱۶۵ کیلومتر در لرستان به بهره‌برداری برسانیم.
 
اواخر خرداد ماه ریل به کرمانشاه می‌رسد
 
درادامه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مبنی بر اینکه پس از همدان کدامیک از مراکز استان‌ها به راه‌آهن متصل می‌شوند گفت: از ابتدای این دولت اتصال ۵ مرکز استان را به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قرار دادیم که چند روز گذشته (۱۲ اردیبهشت) عملیات ریل‌گذاری راه آهن همدان به اتمام رسید.
 
 
وی یادآور شد: مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهره‌برداری از راه‌آهن کمی زمان‌بر است به همین دلیل بین اتمام ریل‌گذاری و افتتاح فاصله زمانی ایجاد می‌شود.
 
رکود زنی یک روزه در ریل گذاری  
 
خادمی از اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی کشور در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: ریل‌گذاری ۶۰ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است، اما طبق زمان‌بندی اعلام شده ریل به کرمانشاه می‌رسد.
 
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ادامه داد: برنامه ما این است که اواخر تیرماه ارومیه به شبکه ریلی متصل شود و اواخر مردادماه هم ریل‌گذاری راه‌آهن رشت به اتمام می‌رسد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکورد زنی در این ۵ پروژه ریلی اظهار داشت: در عملیات ریل‌گذاری همدان به رکورد ریل‌گذاری ۱۷۰۵ متری در یک روز دست یافتیم که این رقم در پروژه راه‌آهن کرمانشاه به ریل‌گذاری ۱۹۵۰ متری در یک روز رسید.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی یاد آور شد:در حال حاضر تمام کارخانه‌های تراورس درکشورمان با تمام ظرفیت برای تامین تراورس مورد نیاز پروژه‌های ریلی تولید دارند و روزانه چیزی حدود ۶ کیلومتر ریل‌گذاری در ۵ پروژه ریلی کشورمان انجام می‌شود.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار