به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درحالیکه کمتر از ۱۰ روز به ماراتن نفسگیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا کشور باقیمانده، تبلیغات در فضای مجازی سایه سنگینی بر تبلیغات محیطی انداخته است.
با نزدیکتر شدن به ۲۹ اردیبهشتماه این فعالیتها شکل و رنگ قانونی گرفته و کاندیداها تلاش میکنند تا با استفاده از شیوههای جدید تبلیغاتی از رقیب خود پیشی بگیرند.
البته یکی دیگر از بحثهایی که در تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیشتر به چشم میخورد توجه به آدابورسوم و لباسهای محلی برای جلب بیشتر آرا در سطح استانها و شهرهای مختلف کشور است.
چیزی که این میان بیش از همه جلبتوجه میکند فضای سرد تبلیغات در برخی از شهرها و استانها بوده که به گفته برخی از کارشناسان به دلیل استفاده از فضای مجازی و بیتوجهی به تبلیغات محیطی و فیزیکی است.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بیشتر توجه مردم به انتخابات ریاست جمهوری جلب شده و انتخابات شوراها نیز در سایه قرارگرفته است.
مردم نیز در این میان از منتخبان خود انتظاراتی دارند که میتوان به ایجاد فرصتهای شغلی، توجه به توسعه و عمران شهری، بهبود وضعیت معیشت، عمل کردن به شعارهای انتخاباتی، ندادن وعدههای دروغین و جلوگیری از جناحبازی اشاره کرد. به نظر میرسد مسائل اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی در رأس مطالبات مردمی قرار دارد.
تنور تبلیغات در بوشهر آهستهآهسته گرم میشود در استان بوشهر هر چه که به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیکتر میشویم، تنور انتخابات نیز گرم و گرمتر میشود که نوید بخش برگزاری انتخابات پرشور و باشکوه است.
تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از هفتههای قبل به صورت رسمی و قانونی آغاز شده و در استان بوشهر نیز شاهد فعالیتهایی در ستادهای تبلیغاتی هستیم و این برنامهها در حال افزایش است.
در حالی که هنوز تا زمان شروع زمان تبلیغات قانونی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا حدود یک هفته باقی مانده است، حامیان کاندیداها از هفتههای گذشته تبلیغات خود را در قالبهای مختلف آغاز کردهاند.
اغلب این کانالها در رقابت با همدیگر هستند تا شاید بتوانند تعداد اعضای خود را افزایش داده و فعلا در رقابت تعداد اعضای گروه از هم پیشی بگیرند، تا بماند زمان انتخابات.
با وجود اینکه زمان زیادی از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری میگذرد ولی هنوز خبری از حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر نیست و برنامه دقیقی هم اعلام نشده است.
هر روز خبرهایی از سفرهای استانی شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به دیگر استانها شنیده میشود ولی در استان بوشهر خبری نیست و احتمال آن میرود که برخی از کاندیداها در روزهای آینده به بوشهر سفر کنند.
در حال حاضر فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در حد راهاندازی ستادها و نصب بنر در برخی نقاط شهر و استفاده از سخنرانهای نه چندان مشهور بوده است.
رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر اظهار داشت: شرایط برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در استان بوشهر فراهم بوده و همه مراحل برگزاری انتخابات بر اساس برنامه در حال انجام است.
عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه ۸۲۸ شعبه اخذ رای در استان بوشهر تعیین شده است، تصریح کرد: ۶۷۱ شعبه ثابت و ۱۵۷ شعبه سیار رای در استان بوشهر تعیین شده است.
وی از برگزاری انتخابات در ۳۷ شهر و ۴۰۷ روستا و تیره عشایری استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در مجموع بیش از ۲۰ هزار نفر در روند برگزاری انتخابات در استان فعالیت دارند.
اما در کنار این معرفیها و ارائه برنامهها رفتارهای نامتعارفی نیز از سوی برخی کاندیداها انجام میشود که در جای خود بسیار قابلتأمل بوده و بهجای اینکه آرای آنها را افزایش دهد سبب میشود که ازنظر مردم رد صلاحیت شوند.
یکی از شهروندان بوشهری در این خصوص اظهار داشت: برخی افراد شرکتکننده در رقابت انتخاباتی با رفتارهایشان بهجای اینکه خود را خدمتگزار مردم بدانند، مردم را ابزاری برای رسیدن به اهدافشان میدادند.
مسعود عابدی افزود: آنها برای رسیدن به اهدافشان بدون فکر همه کاری انجام میدهند و با این کارها به شعور مردم مستقیماً توهین میکنند.
عبدالکریم بهزادی یکی دیگر از شهروندان بوشهری است که معتقد است برخی از کاندیداهای شورای شهر تصور میکنند که همه مردم نیازمند بوده و به همین منظور از هماکنون بستههای حمایتی برای جلب آرای آنها ارائه میکنند.
وی گفت: خرید بلیت کنسرت، زمین فوتبال، استخر و شام و نهار دادن نیاز امروز جوانان این شهر نیست، پولهای بادآورده خود را در جیب بگذارید و برای داشتن آرای بیشتر از فکر و ذهنتان مایه بگذارید.
تبلیغات زودهنگام داوطلبان انتخابات در چهارمحال و بختیاری درحالیکه زمان قانونی تبلیغات انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا آغاز نشده، تبلیغات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری از طریق فضای مجازی و برگزاری نشستهای مختلف در منازل شهروندان آغازشده است.
بسیاری از داوطلبان با برگزاری نشستهای تبلیغاتی در خانههای خود و اقوام و دعوت از شهروندان به دنبال معرفی خود و برنامههایشان هستند. در این نشستها ابتدا داوطلب به معرفی خود و برنامههایش میپردازد و سپس نشست پرسش و پاسخ برگزار میشود.
برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز با ارسال پیامکهای تبریک در مناسبتها به دنبال معرفی بیشتر خود هستند.
بسیاری از داوطلبان با راهاندازی کانالهای خبری در شبکههای اجتماعی به دنبال معرفی بیشتر خود در شهر خود هستند. این داوطلبان با گذاشتن عکسهای مختلف از معضلات شهری و بیان مشکلات شهری به دنبال معرفی بیشتر خود در فضای مجازی هستند.
یکی از شهروندان شهرکردی اظهار داشت: در روزهای اخیر فعالیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرکرد در فضای مجازی بیشتر شده است.
صمیمی بیان کرد: هنگامیکه از گوشی تلفن میخواهیم استفاده کنیم متوجه میشویم که ناخواسته عضو چند گروه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در شبکههای اجتماعی شدهایم.
وی عنوان کرد: هنگامیکه از گروهها خارج میشویم، دوباره روز بعد شاهد عضو شدن در گروههای تبلیغاتی دیگر نامزدها هستیم و این امر مشکلی است که برای بسیاری از شهروندان در این شهر ایجادشده است.
رئیسکل دادگستری چهارمحال و بختیاری و رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در این زمینه گفت: تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات در فضای مجازی تخلف است.
سید عبدالله موسوی تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی را یکی از مصادیق مجرمانه و قابلپیگیری معرفی کرد و افزود: نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در زمان قانونی مشخصشده به تبلیغ بپردازند تا حقی از کسی ضایع نشود.
نشستهای خانگی هنوز قدرت اول تبلیغات شوراها در خوزستان انتخابات شوراهای شهر در شرایطی در حال رسیدن به نقطه اوج است که باوجود گستردگی نفوذ شبکههای اجتماعی، نشستهای خانگی و صنفی هنوز قدرت خود را در خوزستان دارند.
البته شبکههای اجتماعی در عین اینکه فرصتی برای نامزدها برای معرفی خود بودهاند؛ تهدیدی نیز به شمار میروند و در مدت اخیر در فضای مجازی مواردی از قبیل تخریب نیز دیدهشده است.
مناظرهها اما در این میان نقش مهمی در گفتمانها و بحثهای داغ انتخاباتی دارد و این روزها در زمان مناظرهها خیابانها خلوتتر میشود و هر کس تلاش میکند برنامههای کاندیداها را بشنود تا کمکی برای انتخاب فرد اصلح باشد.
حسین ازجمله کسانی است که برای مناظره روزشماری میکند و به گفته خودش ساعتها با دوستانش در خصوص مناظرهها بحث و گفتگو کرده است.
وی مناظرهها را راه مناسبی برای انتخاب فرد اصلح میداند و میگوید: سرنوشت چهار سال از عمرم را تصمیمگیریهای رئیسجمهور آینده رقم میزند، پس باید برای بهترین روزهای عمرم ارزش قائل باشم و فرد اصلح را انتخاب کنم که کشور را در همه زمینهها به سمت پیشرفت و توسعه برساند.
یزد؛ فضای شهر هنوز آرام است
در یزد اما فضای شهر هنوز آرام است، خبری از پوسترها و تبلیغات خیابانی نیست و تنها ستادهای انتخاباتی در سطح شهر فعالشده و چند پوستری از کاندیداها در اطراف ستادها به چشم میخورد و ظاهراً همه مراقباند تا در خارج از زمان تعیینشده برای تبلیغات، دست به اقدامی برای تبلیغ نزنند.
اما کمی آنسوتر، نه خیلی دور در همین حوالی، گروههای تلگرامی است که یکی پس از دیگری در حمایت از کاندیدایی اعم از ریاست جمهوری یا شورای شهر تشکیل میشود. هر صبح با ورود به فضای مجازی، افتخار عضویت در دهها گروه و کمپین و کانال تلگرامی نصیب میشود که تقریباً در هیچیک از آنها نمیتوان به درک درستی از تبلیغات نامزدی از نامزدهای انتخابات رسید.
برخی از این گروهها نیز فامیلی است و گرچه به نام کمپین حمایت از یک کاندیدا راهاندازی شده اما اغلب به احوالپرسی اقوام از یکدیگر و انتشار تصاویری از مهمانیها و سفرهای احتمالی میگذرد و در این میان گاه استیکری یا تصویری از نامزد موردنظر منتشر میشود.
برخی رسانهها با تشکیل یک تیم و هزینه چندمیلیونی اقدام به ایجاد استودیو کردهاند و با مجوز و بی مجوز برای خود مناظرههای تلویزیونی به راه انداختهاند و نامزدهای انتخابات شورا را به شرکت در این مناظرهها با پرداخت هزینههایی قابلتوجه دعوت میکنند.
صرفنظر از اینکه برخی از این تیزرها بیشتر شبیه فیلمهای عروسی است، اما بهخوبی توانسته در بین نامزدهای عاشق میکروفن و دوربین جای خود را باز کند چون هزینهای بهمراتب کمتر از مناظرههای ضبطشده در استودیوهای خصوصی دارد.
برخی نامزدها نیز بسیار هوشمندانه در اعیاد شعبانیه در منازل خود مراسمهای مولودی برپا کردند و با فراخوان عمومی و نصب پوسترهای بزرگ در مناطق مختلف شهر، مردم را به شرکت در مولودی دعوت کردهاند و از این فضا برای تبلیغ خود بهخوبی استفاده کردهاند.
تبلیغات اتوبوسی نیز شیوه جالب و جدیدی است که گرچه ظاهری سنتی دارد اما بهخوبی میتواند به معرفی کاندیداها بپردازد.
در اتوبوسهایی که اغلب در مسیر دانشگاه یزد تردد میکنند، دختران دانشجوی جوان با در دست داشتن تصویری از کاندیدای موردحمایت خود بهصورت چهره به چهره با مسافرانی که اغلب آنها نیز دانشجو هستند، اقدام به تبلیغ به شیوههای خاص خود میکنند.
به نظر میرسد همه این فعالیتها اعم از فعالیتهای تبلیغاتی در فضای مجازی و تلگرامی تا تبلیغات چهره به چهره غیرقانونی باشد و قانون برای همه این شیوهها زمانی خاص را مدنظر قرار داده است.
رئیس ستاد انتخابات استان یزد در مورد آمار کاندیداهای تأیید صلاحیت شده گفت: ۹۸.۳ درصد کاندیداهای ثبتنامشده تأیید صلاحیت شدهاند.
محمدعلی طالبی ادامه داد: با پایان یافتن مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هیئتهای نظارت، صلاحیت ۳ هزار و ۶۵۲ نفر از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تأیید شد.
وی یادآور شد: از مجموع این تعداد هزار و ۳۳۳ نفر وارد شوراهای شهری و روستایی خواهند شد که از این تعداد ۱۱ نفر متعلق به شهر یزد در مرکز استان هستند.