یک مقام ارشد کاخ سفید از تکمیل قریب‌الوقوع مجموعه‌ای از قراردادهای فروش سلاح به عربستان در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور خبر داد.

تکمیل قرارداد سلاح 100 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان سعودی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید روز جمعه (یک هفته قبل از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض) اعلام کرد آمریکا در شرف نهایی کردن مجموعه‌ای از قراردادهای فروش سلاح به عربستان به ارزش بالغ بر 100 میلیارد دلار است.

این مقام آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز مصاحبه کرد گفت از آنجاکه آمریکا قصد دارد توان دفاعی عربستان را بالا ببرد ارزش این قراردادها ممکن است طی یک دهه آینده به بیش از 300 میلیارد دلار برسند.

وی در عین حال تاکید کرد آمریکا با وجود فروش سلاح به عربستان، همچنان متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر همسایگان خود در منطقه است.

قرار است قرارداد نظامی جدید آمریکا با عربستان همزمان با سفر ترامپ به این کشور نهایی شود. ترامپ در تاریخ 19 مه (29 اردییهشت) کشورش را به مقصد عربستان ترک می‌کند.

آمریکا تأمین‌کننده اصلی نیازهای نظامی عربستان از جمله جنگنده‌های F-15 و سامانه‌های کنترل و فرماندهی است. ارزش این اقلام در سال‌های اخیر به ده‌ها میلیارد دلار رسیده است.

قراردادهای مذکور شامل فروش سلاح، کشتی، سامانه ضد موشکی و تجهیزات مربوط به امنیت دریایی می‌شوند.

ترامپ در ریاض در سه مراسم شرکت می‌کند: ملاقات با چندین مقام سعودی، یک جلسه جداگانه با سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و صرف نهار با سران عرب و مسلمان که برای بحث درباره مبارزه با افراطی‌گری دعوت شده‌اند.

به گفته این مقام آمریکایی ترامپ قرار است دراین سفر درباره چگونگی مبارزه با خطرات گروه تروریستی داعش، جنگ یمن و تهدیدات موشک‌های بالستیک و کشتی‌های نظامی در دریای سرخ سخن بگوید.

فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایران را به ایجاد مزاحمت در مسیر تردد کشتی‌های جنگی این کشور که از تنگه هرمز می‌گذرند متهم کرده‌اند و ادعا می‌کنند ایران ناوبری بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به ترامپ به دلیل مخالفتش با ایران خوشبین هستند.

نخستین سفر خارجی ترامپ علاوه بر عربستان شامل سفر به سرزمین‌های اشغالی، واتیکان، بروکسل برای شرکت در نشست ناتو و سیسیل برای شرکت در نشست «گروه 7» می‌شود.

گفتنی است قرارداد فروش تسلیحات جدید به عربستان در دولت اوباما به دلیل نقض حقوق بشر از سوی این کشور در یمن متوقف شده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار