سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ‌گفته که هیچ ماشین یا نیروی نظامی افغانستان در خارج از این کشور حضور ندارند.

وزارت دفاع وجود ماشین های ارتش افغانستان در عراق را رد کردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع گفته است که وزارت دفاع افغانستان به درستی خبر "دیده شدن ماشین ارتش افغانستان در عراق یقین ندارد."

کورتنی بودی، خبرنگار آزاد که سال‌ها در افغانستان و عراق کار کرده، در صفحه فیسبوک خود با نشر یک تصویر از یک موتر که آرم ارتش افغانستان بر آن نصب شده، نوشت: "با عبور از یک ایستگاه بازرسی در عراق وقتی که به طرف موصل می‌رفتم، در حال تماشای یک کاروان در حال عبور بودم که این رنجر(فورد) ارتش افغانستان را دیدم."

بعد از نشر این عکس کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان واکنش گسترده به این موضوع نشان دادند.

یک کاربر نوشته: "رنجر با آرم ارتش ملی افغانستان در جنگ موصل عراق، آیا کمک‌های که به عراق می‌شود، هم بنام افغانستان ختم می‌شود؟ سیگار کجاست؟"

تمام تجهیزات ارتش افغانستان به غیر از هلی‌کوپترها توسط امریکا تامین می‌شود.

خانم بودی بعدا به وبسایت تاسک‌اندپرپوز ( taskandpurpose) گفته: "با دیدن این موتر یکبار احساس کردم که باید ببینم در کجا هستم و این سوال برایم مطرح شد که چگونه ممکن است سرنوشت موتر ارتش افغانستان به موصل عراق کشیده باشد."

بودی که شش سال را در افغانستان سپری کرده، می‌گوید آرم سه رنگ ارتش افغانستان را که در آن موتر نصب بوده، بلافاصله تشخیص داده.

به گفته او سرنشینان این موتر اعضای ارتش عراق بودند.

او گفته که شایعات هم از موجودات تجهیزات ارتش افغانستان در عراق شنیده است.

آرم ارتش افغانستان که شکل دایره‌ای پرچم سه رنگ افغانستان است، یکجا با شعار این ارتش که "خدا، کشور، وظیفه" است، همراه می‌باشد.

ولی دولت وزیری می‌گوید که بعد از انتقال این موترها به داخل افغانستان آرم ارتش افغانستان بر آن نصب می‌شود.

او گفت که نظارت لازم بر وسایل و موترهای ارتش افغانستان وجود دارد و انتقال موتر ارتش افغانستان به خارج این کشور کاملا غیرممکن و این خبر نیز بی‌اساس است.

قبلا اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به 'سیگار اعلام کرده بود که بخشی از اسلحه‌های که وزارت دفاع امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرده، ناپدید است.

براساس گزارش این نهاد شرکت‌های طرف قرارداد و نیروهای امنیتی افغان در این روند مقصر هستند.

سیگار افزوده بود که وزارت دفاع امریکا با شرکتی امریکایی به ارزش ۶۶۱.۳ میلیون دلار خریداری ۶۳۴ موتر زرهی را قرارداد کرده بود که مفاد قرارداد شامل انتقال این موترها به افغانستان، آموزش افراد ارتش ملی افغانستان، فراهم سازی قطعات یدکی و سایر موارد می‌شد.

سیگار افزوده که از این تعداد خودرو زرهی، ۴۱۹ مورد به ارتش ملی افغانستان تحویل داده شده و شرکت طرف قرار داد به مفاد قرارداد عمل نکرده و خدمات بعد از فروش را نیز برای این نیروها فراهم نکرده است.

وزارت دفاع افغانستان همواره گفته که حاضر است از تمام موترها حساب پس دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار