مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: عملیات بی خطر سازی زباله در 14 بیمارستان استان و تمامی مراکز درمانی و بهداشتی شهر اردبیل انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد خداپرست در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان افزود: تمام مراکز درمانی از جمله مطب ها و آزمایشگاه ها ملزم به رعایت اصول مدیریت پسماند پزشکی هستند و با متخلفان برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه بی خطرسازی پسماندهای پزشکی در تمام بیمارستان های استان انجام می شود، گفت: استان اردبیل یکی از استان های پیشرو در زمینه مدیریت پسماندهای پزشکی است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موضوع مدیریت پسماند توسط شهرداری ها افزود: گاهی برخی شهرداری ها به ضوابط فنی انتخاب محل دفن پسماند و دفن اصولی و بهداشتی توجهی نمی کنند و همین امر موجب به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: آلودگی های محیط زیستی و بهداشتی زنجیروار به همدیگر مرتبط می باشند که اگر تصمیم و تدبیر درست ازسوی اداره ها و ارگان های ذیربط در این باره نشود به آسانی برطرف نخواهند شد.

جعفر فهیمی با بیان اینکه هر مشکلی در صورت اندکی تدبیر به آسانی قابل رفع است خواستار بهره مندی همه شهرهای استان اردبیل از طرح دفع اصولی زباله ها و پسماندهای عفونی و بیمارستانی بخش خصوصی شد.

وی همچنین با استقبال از یک شرکت خصوصی که در ارتباط با فن آوری نانو به تولید انواع کیسه های ضد باکتریال ویژه حمل زباله عفونی و بیمارستانی می پردازد افزود: مدارک لازم از ارگان های ذیربط قانونی مبنی بر تایید این تولیدات باید در نشست آینده این کارگروه بررسی و در صورت صحت نسبت به استفاده از آن برای دفع اصولی اینگونه زباله ها اقدام شود.

در ادامه دبیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: 150 تن زباله عفونی در شهر اردبیل در یک سال گذشته جمع آوری و به شکل اصولی بی خطرسازی و به شهرداری این شهر تحویل شده است.
محمد دانه زن افزود: همچنین عملیات بی خطرسازی 15 تن پسماند دارویی و شیمیایی نیز در این مدت در شهر اردبیل انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند از سال 1391 پیگیر پسماندهای بیمارستانی و مراکز درمانی می باشد اظهار کرد: تا قبل از آن حجم زیادی از این زباله های خطرناک سبب آلودگی محیط زیست می شد و امکان ابتلای افراد به انواع بیماری های خطرناک را افزایش می داد.

دبیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: 14 بیمارستان در اردبیل در سال 1392 موظف به خرید دستگاه بی خطرسازی زباله ها و پسماندهای عفونی شدند و با اقدام های انجام شده پارسال این بیمارستان ها موفق به دریافت عنوان بیمارستان سبز شده و اردبیل در ردیف استان های مطرح در این ارتباط قرار گرفت.

دانه زن، با بیان اینکه از سال 1394 عملیات بی خطرسازی زباله ها و پسماندهای مراکز درمانی بخش خصوصی نیز در اردبیل آغاز شده افزود: از 28 درمانگاه و کلینیک موجود در اردبیل تاکنون 25 درمانگاه قرارداد بی خطرسازی پسماندها را منعقد کرده اند و 6 مرکز جراحی نیز مجهز به این سامانه هستند.

وی ادامه داد: دفع نشدن زباله ها و پسماندهای 218 مرکز پزشکی شامل مطب ها و دیگر مراکز متعلق به بخش خصوصی تا چند سال قبل چهره ای نازیبا از این شهر ارائه می داد و امکان بروز انواع بیماری های خطرناک را افزایش می داد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نظارت دانشگاه علوم پزشکی کار بی خطرسازی پسماندهای آنها نیز انجام شد.

به گفته وی، تاکنون برای 75 مورد از مطب ها و مراکز پزشکی بخش خصوصی که به بی خطرسازی زباله های عفونی تولیدی مراکز خود اقدام نکرده بودند با همکاری محیط زیست اخطار لازم داده شده که از این تعداد 2 مورد به مراجع قانونی معرفی شده اند ، 23 فقره کار بی خطرسازی را انجام داده اند و برای بقیه موارد آخرین اخطار داده شده و در صورت اقدام نکردن تا پایان اردیبهشت ماه جاری به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.