پرونده تخلف در حوزه محیط زیست، سال گذشته در محاکم قضایی این استان تشکیل شد.

۱۳۰ پرونده تخلف محیط زیست در دستگاه قضایی همدان مطرح شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا محمدی با اشاره به اجرای پروژه‌های مشارکتی در حوزه محیط زیست افزود: سه پروژه مشترک با حضور سازمان‌های مردم نهاد اعم از رفع بحران تالاب آق‌گل ملایر، مدیریت مشارکتی منطقه خانگرمز و رفع تعارضات بین گونه گرگ و انسان در مناطق شمالی استان اجرا شد.

وی با اشاره به گشایش نخستین مدرسه طبیعت در همدان گفت: تاکنون 47 مدرسه طبیعت در کشور شکل گرفته است که این مدارس فاصله ایجاد شده بین دانش‌آموزان و طبیعت را از بین می‌برد.

محمدی از خروج تالاب فصلی آق‌گل از بحران بی‌آبی در امسال خبر داد و افزود: این تالاب سال گذشته در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت و امسال شاهد آبگیری تالاب آق‌گل و خروج آن از بحران هستیم که امیدواریم با اقدامات دستگاه‌های مرتبط تالاب به صورت کامل به شرایط اکوژولیست گذشته بازگردد.

وی با اشاره به اینکه تالاب آق‌گل به دلیل خشکسالی و رفتار انسانی دچار چالش شده است، تصریح کرد: 44 حلقه چاه غیرمجاز در محدوده استان همدان و تالاب وجود دارد که توسط آب منطقه‌ای 16 حلقه تاکنون مسدود شده است اما تاکنون استان مرکزی اقدامی برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز فعال در محدوده تالاب آق‌گل نکرده است.

وی با اشاره به ایجاد شعب اختصاصی محیط زیست در دادسراها و دادگاه‌های استان همدان در راستای جرم انگاری تخریب محیط زیست اظهار داشت: سال گذشته 130 پرونده در دستگاه قضایی استان مطرح شد که از این تعداد 80 پرونده تخلف به حوزه محیط زیست طبیعی و 50 پرونده شامل محیط زیست انسانی بود.

محمدی با بیان اینکه 80 درصد پرونده‌ها منتهی به نتیجه شده است، افزود: از مجموع پرونده‌های تخلف در حوزه محیط زیست طبیعی 55 پرونده مربوط به تخلفات شکار بوده که 25 مورد منجر به شکار موفق شده بود و مابقی پرونده‌ها ادقام شکارچیان به شکار بوده است.

وی از صدور 300 مورد اخطاریه محیط زیستی در سال گذشته خبر داد و گفت: 130 مورد از اخطاریه‌ها منجر به رفع آلایندگی‌ها توسط واحدهای تولیدی و صنعتی شده و 90 مورد از تخلفات واحدهای آلاینده به دستگاه قضایی معرفی شدند که براساس قانون باید یک درصد از درآمد حاصل از فروش تولیدات خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند که این امر سبب بازدارندگی واحدها برای تداوم تخلفات آلایندگی محیط زیست می‌شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.