مراسم بزرگداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم بزرگداشت روز فردوسی در مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری برنامه‌های روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: پاسداشت این روز در سال جاری با چند ویژگی مهم نسبت به گذشته انجام خواهد شد که نخستین و مهمترین آن‌ها همکاری انجمن آثار و مفاخر استان و علاقه‌مندان به این شخصیت برجسته به ویژه دکتر محمد جعفر یاحقی با ما در این مسیر است.

وی افزود: ۲۵ اردیبهشت که روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است به عنوان روز پاسداشت زبان پارسی ثبت و ضبط شد که مطالبه‌ای از اهالی فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به ساحت فردوسی و نیز اندیشمندان و دانشمندان حوزه فرهنگ بود و در همین زمینه برنامه‌هایی محقق شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به قرارگرفتن این روز در سال ۲۰۱۷ که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است باید این رویداد را به صورت ویژه برگزار کنیم و در کنار آن مراسم اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی را در چهارمین گام برگزار خواهیم کرد.

سعید سرابی افزود: مصوبات و جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های اجرایی که در برگزاری بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی نقش داشتند، برگزار شد که در همین راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه فردوسی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن مفاخر فرهنگی از جمله دستگاه‌هایی هستند که برگزاری این همایش را بر عهده گرفته‌اند.

وی گفت: در این مراسم برنامه‌های مردمی هم وجود دارد که در روز ۲۵ اردیبهشت با برگزاری مراسم متنوع و گوناگون و نیز افتتاحیه کنگره از توس تا نیشابور در شهر مشهد همراه خواهد بود.

احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در خصوص برنامه‌های روز ۲۵ اردیبهشت اظهار کرد: همایش دوچرخه‌سواران، حضور دانش‌آموزان در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح که با مراسم مختلفی مانند نقالی، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی، پیاده‌روی از سرای فردوسی تا آرامگاه فردوسی در نوبت صبح انجام می‌شود و بعد از ظهر همان روز با توجه به میزبانی مشهد از رویداد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، افتتاحیه بزرگترین مرکز آموزش، پژوهش و تراش گوهر سنگ‌ها را در شهر توس خواهیم داشت.

وی گفت: شاهنامه‌خوانی، سخنرانی، اجرای قطعات هنری موسیقی، برنامه‌های آیینی از شهرستان تربت‌جام و نیز اجرای تئاتر فاخر بازی‌نامه باستان، همچنین مراسم نورافشانی بعد از نماز مغرب و عشا از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت این روز برگزار خواهد شد.

افشین تحفه‌گر معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص سلسله برنامه‌ها به مناسبت بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی در بخش هنری، تصریح کرد: نمایشگاه آثار هنرمند برجسته حجت شکیبا که شامل مجسمه‌هایی به ابعاد ۱ و نیم در ۱ و نیم متر با موضوع اساطیر شاهنامه می‌شود در نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه توسط میهمانان حاضر افتتاح خواهد شد.

وی گفت: نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی استان، همزمان با آیین اهدای نشان فردوسی به مفاخر کشور، در ۲۵ اردیبهشت در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود و نیز در ادامه این مراسم شاهنامه‌خوانی محمد یگانه را خواهیم دید.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: از دیگر برنامه‌های روز ۲۵ اردیبهشت نمایش‌نامه‌خوانی در سطح مشهد و نیز برگزاری نمایشگاه عکس در دانشگاه فردوسی است و در این روز کاروانی از روستای پاژ حرکت و در نهایت به آرامگاه فردوسی می‌رسد که هدف از این حرکت معرفی این روستاست که این برنامه با اجرای موسیقی و سخنان کوتاه پژوهشی در مورد فردوسی آغاز می‌شود.

افشین تحفه‌گر گفت: رونمایی از نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای اثر استاد حمیدی، با موضوع سیاوش در آتش به ابعاد ۱۸۰ در ۱۲۰ از دیگر برنامه‌های ماست.
 
انتهای پیام//ح.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.