مدیر جهاد کشارزی شهرستان قائم‌شهر گفت: داشتن باغ سالم و پرمحصول نیازمند برنامه کوددهی اصولی و آزمایش خاک و برگ است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، فرزین فرهادی با اشاره به برگزاری یک دوره کلاس آموزشی ترویجی مرکبات با محوریت کودهی مرکبات در روستای قراخیل شهرستان قائم‌شهر، افزود: برای رشد و نمو مرکبات 18 عنصر عذایی ضروری است که 3 عنصر اکسیژن، هیدروژن و کربن از طریق آب و هوا تامین می شود.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف کود دامی در باغات، گفت: 15 عنصر دیگر از طریق کوددهی تکمیلی به خاک تامین می شود که باغداران همه ساله مقادیر زیادی از کودهای حاوی ازت، پتاسیم و فسفر را بدون توجه به نیاز واقعی درختان بکار می برند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه علائم کمبود عناصر غذایی همچون منیزیم، روی و بر در اکثر باغ های مرکبات مشهود است، افزود: بسیاری از اختلالات باغ های مرکبات به تغذیه مرکبات ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه در باغ های مرکبات کمبود عناصر غذایی زیادی را می توان مشاهده کرد که در اثر برنامه کوددهی نامناسب، مصرف بی رویه و عدم توجه به اصول برنامه ریزی مناسب کوددهی بوجود آمده است، افزود: برای داشتن یک باغ سالم و پرمحصول باید برنامه کوددهی باغ اصولی بوده و با آزمایش خاک و برگ نیازهای کودی باغ را تعیین کرد.

فرهادی با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح و اصولی مرکبات، بر انجام روش های صحیح کوددهی در باغات شامل چالکود و نواری، زمان مناسب مصرف کود، محلول پاشی باغات در زمستان با کود، مصرف تقسیطی کود اوره، مصرف مناسب کودهای سولفات منیزیم، سولفات پتاسیم و سولفات آمونیوم، اثرات سو مصرف بیش از حد کود اوره در باغات، خواص مفید مصرف کودهای حیوانی و میزان مصرف آن در افزایش تولید تاکید کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.